Kaukolämpöverkkoa korjataan talvellakin

Kaukolämpöverkkoa korjataan talvellakin

14.02.2024

Voiko kaukolämpöverkon korjaustöitä tehdä talvella? Kyllä voi, koska Kuopion Energialla on käytössään sulatusvaunu, joka sulattaa roudan kaivuutöiden tieltä. Se kulkee kätevästi paikasta toiseen omalla kalustolla.

Talvipakkasilla maahan on ilmestynyt sula kohta. Maassa saattaa olla vettä tai paikasta voi nousta höyryä. Kyseessä on kaukolämpöputken vuoto. Ohikulkija etsii Kuopion Energian verkkosivuilta kaukolämmön päivystysnumeron ja soittaa. Tilanne tutkitaan ja paikalle lähetetään sulatusvaunu Heater.

Sulatusvaunu kulkee kätevästi auton perässä. Sen avulla sulatetaan routa, jotta maata voidaan kaivaa ja kaukolämpöputki korjata.

Käyttöinsinööri Mika Penttinen
kertoo, että sulatusvaunu on
helpottanut talviaikaisilla 
työmailla toimimista huomattavasti.

– Aluksi sulatettavalle alueelle levitetään letkut 20–30 cm välein, ja päälle asetetaan eristematot. Eristemattojen tarkoituksena on eristää lämpö tehokkaasti maahan. Lämmintä jäätymätöntä nestettä kierrätetään letkuissa, jotka sulattavat routaa. Lämmityksestä huolehtii laitteiston yhteydessä oleva polttonestekäyttöinen poltin, kertoo Kuopion Energian käyttöinsinööri Mika Penttinen.

– Roudan sulattaminen on tärkeää, koska kaivuukohdissa kulkee myös kaapeleita. Ilman sulattamista kaapelit menisivät kaivaessa poikki, lisäävät sulatustöitä tehneet kaukolämpöasentajat Antti Koponen ja Jesse Heikkinen.

He muistuttavat myös, että vuotokohdat eivät ole sulatusvaunun käytön ainoa syy. Jos uusia kiinteistöjä liittyy kaukolämpöverkkoon talven aikana, kaivuutöihin tarvitaan sulatusvaunua.

Parikymmentä sulatusta vuodessa

Ennen kaukolämpöverkon korjauksia päästiin tekemään talvella kaasulla lämpiävien teräskupujen avulla. Ne tuotiin paikalle kuorma-autolla ja pitkän putken korjaukseen tarvittavan alueen lämmittämiseen tarvittiin useita kupuja peräkkäin.

Heater-sulatusvaunu on ollut Kuopion Energialla käytössä noin seitsemän vuotta. Tekniikan ehdottomia etuja ovat helppo liikuteltavuus auton perässä ja se, että laitteessa on oma aggregaatti. Se tuottaa tarvittavan sähkön, jolloin sulatusta voi tehdä missä vain, vaikka sähköä ei olisi saatavilla.

– Vielä ei ole tullut vastaan sellaista paikkaa, jota ei olisi saatu sulatettua, Heikkinen sanoo.

Lisäksi Heaterin etuna on se, että sulatettava alue voi olla minkämallinen tahansa. Sulatettava alue riippuu kohteesta. Tarvittaessa letkut riittävät kapealle kaistaleelle 70 metrin pituudelta. Se on sopiva esimerkiksi uuden talon lämmönjakokeskuksesta kohti olemassa olevaa kaukolämpöverkostoa.

Alueen lämmittäminen sulatusvaunun tuottamalla lämmöllä kestää noin 1–3 vuorokautta. Heater on ollut ahkerassa käytössä vuosien varrella.

– Viime talvenakin sulatuksia oli joka viikko, yhteensä ehkä parikymmentä kertaa, kertoo Koponen.

Kuinka kylmässä laitteisto sitten pärjää? Asentajat muistelevat, että kylmimmillään talvisella korjaustyömaalla lämpötila on ollut reilut –20 C°.

– Sulatukset ovat silti menneet aina sujuvasti!


Antti Koponen ja Jesse Heikkinen ovat kaukolämmön asentajia, jotka työskentelevät sulatuksessa tarvittaessa. Heidän täytyy tuntea lämmönjakelun kokonaisuus, häiriötilanteet ja niiden ratkaisut.

Lämpöverkossa katkos – lämmitysvaunu pelastaa

Muina vuodenaikoina sulatusvaunulla on toinen tehtävä turvaamassa kaukolämpöverkon asiakkaiden keskeytyksetöntä lämmönsaantia.

– Sulatusvaunun lämmitysominaisuutta käytetään tilanteissa, joissa verkoston osa joudutaan sulkemaan ja asiakas jäisi ilman lämpöä. Heater-lämmitin tuottaa lämpöä, joka riittää yhdelle kokonaiselle kerrostalolle. Lämpö voidaan jakaa suoraan kiinteistöön tai lämmönjakokaivoon, kertoo Penttinen.

Heater-lämmityksen ansiosta asukas ei huomaa lämmön katkoksia esimerkiksi silloin, kun verkoston osa joudutaan sulkemaan verkostovuodon korjauksen tai muun työn takia. Kun lämmitettäviä kohteita on useita, tarvitaan priorisointia.

– Muun muassa hoitolaitokset ja päiväkodit menevät asuintalojen edelle, Koponen sanoo.

Sekä sulatus- että lämmitystoiminnolla varustetulla Heater-vaunulla on myös nuorempi sisarus, joka hankittiin Kuopion Energialle pari vuotta sitten. Kuten sulatusvaunu, se kulkee auton vetämänä, mutta sen tehtävänä on ainoastaan lämmittää kiinteistöjä tarvittaessa.


Teksti: Aino Soutsalmi
Kuvat: Jape Tiitinen


Kommentit

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!

#kilpailut  

Pelaa ja voita

Vastaa sähkövisaan tai täytä sähköinen ristikkomme. Visan vastaukset löydät lukemalla tämän uutispohjan juttuja. Uusi visa ja ristikko ilmestyy neljä kertaa vuodessa ja on avoinna aina noin kaksi kuukautta ilmestymisen jälkeen.

#kuopionenergia #sentuntee  

Eroon turpeesta lämpökattilan laajennuksella

Kuopion Energian tavoitteena on luopua turpeenkäytöstä energiantuotannossa ja olla hiilineutraali toimija vuoteen 2030 mennessä. Tänä kesänä tehtävä suuri investointi on avainasemassa tavoitteen saavuttamisessa. Haapaniemen voimalaitoksen s...

#kuopionenergia #sentuntee  

Tarkka data auttaa investoimaan järkevästi

Kuopion Sähköverkon näkökulmasta digiaika tarkoittaa ennen kaikkea tiedon lisääntymistä. Järjestelmiä on sujuvampaa käyttää, tieto pysyy ajantasaisena ja siirtyy nopeammin, kun järjestelmät toimivat automaattisesti yhteen toistensa kanssa.

Katso myös nämä aihepiirit!

#kotona #energiatehokkuus #energiavinkki #sentuntee #kuopionenergia #turvallisuus #vapaalla #sähkö #kolumni #kodinkone #viihde-elektroniikka #kaukolämpö #resepti #sähköverkko #verkkopalvelu #työ #ilmastonmuutos #laiteuutuudet #energiansäästö #tulevaisuus #osaaminen #hyvinvointi #sähköinen liikenne #lämpö #energiantuotanto #kesämökki #lämmitys #puutarha #piha #sähkönsiirto #ympäristö #sähköauto #valaistus #aurinko #sähkönsäästö #sisustus #aurinkopaneeli #ilmastointi #pääkirjoitus #sähköpula #astettaalemmas #energiapolitiikka #datahub #hiilijalanjälki #testi #tekoäly #toimitusvarmuus #sähköasennukset #Laskiainen #ystävänpäivä #kilpailut #pääsiäinen #sähkövero #kinkkutemppu #sahkolasku