#sähköinen liikenne
Suunta kohti puhtaampaa meriliikennettä
Meriliikenteen päästöjä halutaan pienentää. Keinovalikoimaan kuuluvat myös sähkö ja sen avulla valmistettavat sähköpolttoaineet.
Suomen ensimmäinen sähkörekka latautuu akkuun säilötyllä aurinkoenergialla
Sähköinen liikenne on kasvanut vauhdilla jo henkilöauto- ja linja-autopuolella. Nyt laajeneminen jatkuu logistiikkaan. Muutamia lähijakeluautoja on jo käytössä, nyt sähkö saapuu rekkaliikenteeseen. Kun kokonaisuuteen lisätään sähkövarastoja ja aurinkopaneeleja, on tarjolla uudenlainen kokonaisuus.
Sähköautoilijan mietteitä - energiatehokkuus ratkaisee
Sähköautoilua on omalla kohdallani takana kohta kaksi vuotta ja 40 000 kilometriä. Ajosuorite on kertynyt melko tasaisesti osin maantiellä, osin taajamassa ja kaupungissa. Peräkärryäkin on tullut aina toisinaan vedettyä. Autona Teslan karvalakkimalli, takavetoinen ja pikkuakkuinen Model 3 on vastannut kaikin puolin odotuksiani. WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan jonkun verran yli 400 kilometriä, ja todellisuus pyörii olosuhteista riippuen 300 kilometrin molemmin puolin.
Sähköauto ladataan yön yli kotona – Taloyhtiön taustajärjestelmät kerralla kuntoon
Sähköautoilun yleistyessä yhä useammassa taloyhtiössä on aihetta harkita, miten vastata asukkaiden ja osakkaiden lataustarpeisiin. Myös laki edellyttää latausvalmiuksia uudiskohteissa ja pysäköintiä koskevissa peruskorjauksissa.
Tavarapyörien suosio nousussa kaupungeissa
Liikkuminen monipuolistuu liikenteen sähköistyessä. Myös kaksipyöräiset sähköistyvät ja uudet laitteet löytävät tiensä kaduille. Tavarapyörät ovat yhä tavallisempi näky myös Suomessa, niin vapaa-ajalla kuin yrityskäytössä.
Perheelle, tavaroille ja lähes kaikelle sopiva polkupyörä
Laatikkopyörä on toimiva ratkaisu lapsiperheille. Sillä kulkevat niin lapset kuin tavarat kotiovelta päiväkodin tai koulun ovelle ja helposti myös kaupan kautta. Tästä tulee myös yksi pyörätyypin nimistä, perhepyörä. Perhepyörällä lapsi kulkee mukana helposti jo syntymästä lähtien.