Sähköautojen latauspaikat taloyhtiöiden kärkihankkeita

Sähköautojen latauspaikat taloyhtiöiden kärkihankkeita

27.05.2025

Kevään kiinteistöbarometri kertoo sähköautojen latauspisteiden olevan taloyhtiöiden yleisin ylläpito- tai korjaushanke. Suunnittelu ja hankintavaiheessa kannattaa panostaa tietoon ja osaamiseen. Näin latauspaikat eivät vanhene, vaan palvelevat pitkälle tulevaisuuteen.

Sähköautojen osuus uusista ja käytettyinä maahantuoduista henkilöautoista on vahvassa kasvussa. Huhtikuussa sähköautojen osuus uusien ja käytettyinä maahantuotujen autojen rekisteröinneistä oli Traficomin tilastojen mukaan jo 43 prosenttia, kun vuotta aikaisemmin sähköautojen osuus rekisteröinneistä oli 28 prosenttia.

Huhtikuussa sähköautojen rekisteröinti nousi 4 142 kappaleeseen. Näistä 1 841 oli käytettyinä maahantuotuja. Käytetyissä autoissa sähköautojen määrän kasvu oli 85 prosenttia viime vuodesta eli myös käytettyinä maahantuoduista autoista yhä useampi on sähköauto. Käytettyinä maahantuoduista autoista jo yli puolet oli sähköautoja 54 prosentin osuudella.

Uusien sähköautojen myynti nousi viime vuodesta 37 prosenttia 2 301 kappaleeseen. Viime vuoden huhtikuussa uusien sähköautojen osuus oli vastaavana aikana viime vuonna 27 prosenttia. Huhtikuussa rekisteröitiin myös 192 sähköpakettiautoa, neljä sähkökuorma-autoa ja 31 sähkölinja-autoa.

Ensimmäisen vuosikvartaalin lopussa täyssähköautoja oli 128 787 kappaletta, missä nousua 42 prosenttia edellisestä vuodesta ja täyssähköpakettiautoja 4 841 kappaletta, nousua 40 prosenttia vuoden 2024 vastaavasta ajasta. Kun mukaan lasketaan ladattavat hybridit, oli kvartaalin lopussa maamme autokannasta ladattavia 301 218 kappaletta eli yli 11 prosenttia.

Suurtehoisia latauspisteitä löytyi maastamme kvartaalin lopussa 4 383 kpl, joissa kasvua 44 prosenttia edellisvuodesta. Latauspisteet ovat jakautuneet lähes tuhannelle latausasemalle ja ne lisääntyvät edelleen. Näiden lisäksi sähköautoilijoiden käytössä on yli 12 800 peruslatauspisteitä sekä taloyhtiöiden asukaspysäköintipaikoilla olevat pisteet ja omakotitalojen latauspisteet.

 

Taloyhtiöhankkeista latauspaikat yleisin korjaushanke

Sähköautojen latauspisteet ovat alkaneella viisivuotiskaudella edelleen Kiinteistöliiton kevään korjausrakentamisbarometrin mukaan yleisin kerrostaloyhtiön ylläpito- tai korjaushanke. Vastaajista 27 prosentilla on suunnitelmissa hoitaa sähköautojen latausmahdollisuudet kuntoon yhtiön pysäköintialueella. Osuus on viime vuosia hieman pienempi, koska hankkeita on toteutettu jo tähän mennessä paljon vuosikausia.

Latauspisteiden toteuttaminen menee jatkossakin kerrostaloissa vesikatto- ja julkisivuhankkeiden edelle, joita on listoilla miltei joka viidennellä yhtiöllä. Putkistokorjauksia ja lukitusjärjestelmien uudistamista on joka kuudennen kerrostaloyhtiön kohdalla.

Rivi- ja erillistaloyhtiöissäkin sähköautojen latauspaikat ovat edelleen kärjessä, 28 prosentin osuudella kaikista vastaajien hankkeista. Ikkunoiden ja ulko-ovien sekä piharakenteiden ja salaojien sekä julkisivujen hankkeita ilmoitti tekevänsä lähivuosina 22–23 prosenttia näistä yhtiöistä.  

 

Uusia kysymyksiä taloyhtiöille

Taloyhtiöillä onkin punnittavanaan uusia kysymyksiä sähköliittymien ja sähköremonttien tarpeesta. On tärkeää panostaa osaaviin latausjärjestelmien toteuttajiin, jotka tuntevat älykkäät latausjärjestelmät sekä huipputehojen kustannusten jakamisen reilusti osakkaille.

– Riippumatta siitä, mitä teknistä ratkaisua käytetään, noin 20–30 prosentissa nykyisistä asuintalokohteista tullaan tarvitsemaan sähköverkon remontteja. Huipputehon tarpeen kasvu koskee jopa tätä suurempaa osuutta, arviolta 50–70 prosenttia asuintalokohteista, korostaa Matti Orrberg, tekninen asiantuntija Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:stä yhdistyksen tiedotteessa.

On kuitenkin hyvä muistaa älykkäiden latausjärjestelmien tasoittavan kustannuksia. Optimointikysymysten ratkaiseminen kustannustehokkaasti vaatii asiantuntemusta.

– Vaikka laki velvoittaakin rakentamaan latausjärjestelmät uudiskohteisiin ja laajamittaisten korjausten yhteydessä vanhempiin taloyhtiöihin, se ei edellytä tiettyä palveluastetta. Kaikkina aikoina ei siis tarvitse tarjota täyden tehon latausta, vaan taloyhtiö voi tehdä osakasenemmistön johdolla päätöksen kohtuullisemmasta tavoitteesta, neuvoo Orrberg.

On myös hyvä ymmärtää, ettei jokaisen sähköauton akku ole tyhjä joka päivä. Suomalaisten keskimääräisellä ajosuoritteella jokaisen sähköautoilijan ei tarvitse ladata joka päivä tai pienempi lataustehokin riittää akun lataamiseen yöaikaan. Älykkäillä latausjärjestelmillä tehoa voidaan jakaa joustavasti asukkaiden erilaisiin tarpeisiin ja niillä voidaan välttää huipputehomaksuja tai jopa sähköliittymän uusinta. Älykkäistä järjestelmistä tuleva lisäkustannus voi olla kokonaisvaikutukseltaan taloudellisesti positiivinen.

Jos älykkäällä järjestelmällä ei saada ratkaistua asiaa, voi sähköautojen latauspisteiden toteuttamiseen olla ratkaisu erillinen, toinen sähköliittymä. Kannattaa tarvittaessa selvittää myös vanhan liittymän tehojen nostaminen. Kustannusten tasapuoliseen hallintaan on yksi ratkaisu myös ottaa latauspisteet omaksi käyttöpaikaksi, jossa kunkin lataajan sähkönkulutus mittaroidaan latauslaitteella.

 

Teksti ja kuva: Ari J. Vesa

 


Kommentit

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!

#hyvinvointi #sähkö #työ  

Koko vartalon magneettikuvaus löytää sairauksia

Magneettikuvaus on monelle tuttu, kun selvitetään mistä tietyn kehoalueen vaivat johtuvat. Uudet, nykyaikaiset magneettikuvauslaitteet soveltuvat myös tiettyjen piilevien sairauksien etsimiseen. Koko kehon magneettikuvauksella voidaan löytä...

#kilpailut  

Pelaa ja voita

Vastaa sähkövisaan tai täytä sähköinen ristikkomme. Visan vastaukset löydät lukemalla tämän uutispohjan juttuja. Uusi visa ja ristikko ilmestyy neljä kertaa vuodessa ja on avoinna aina noin kaksi kuukautta ilmestymisen jälkeen.

#vapaalla  

Majakoiden loisto ei himmene

Majakoiden merkitys merenkululle on vähentynyt, mutta niistä on tullut suosittuja matkailukohteita. Monelle majakkasaarelle pääsee nykyään myös vesibussilla ilman omaa venettä.

Katso myös nämä aihepiirit!

#kotona #energiatehokkuus #energiavinkki #kuopionenergia #sentuntee #turvallisuus #vapaalla #sähkö #kodinkone #viihde-elektroniikka #kolumni #resepti #kaukolämpö #laiteuutuudet #sähköverkko #lämpö #työ #verkkopalvelu #ilmastonmuutos #sähköinen liikenne #lämmitys #hyvinvointi #energiantuotanto #energiansäästö #tulevaisuus #osaaminen #kesämökki #sähköauto #puutarha #sähkönsiirto #valaistus #piha #ilmastointi #ympäristö #aurinko #aurinkopaneeli #sisustus #energiapolitiikka #pääkirjoitus #sähkönsäästö #astettaalemmas #toimitusvarmuus #sähköpula #Laskiainen #hiilijalanjälki #testi #datahub #tekoäly #kinkkutemppu #sähköhammasharja #pääsiäinen #sähkögrilli #sähkövero #kotivara #kilpailut #sähköpalo #ystävänpäivä #sähköasennukset #sahkolasku