Sähköpyörä sopii talven ulkoiluun ja työmatkoihin

Sähköpyörä sopii talven ulkoiluun ja työmatkoihin

23.09.2025

Sähköpyörä on erinomainen väline liikkumiseen ympäri vuoden. Talvi vaatii pyörältä ja pyöräilijältä hieman enemmän varautumista.

Talvipyöräily on vuosi vuodelta suositumpaa säällä kuin säällä.

Kylmä ilma, lumisateet ja liukkaat tiet eivät ole este talvipyöräilylle, kunhan niihin osaa varautua oikein. Sähköpyörä tekee talvipyöräilystä entistäkin houkuttelevampaa ja vaivattomampaa. Näin kertoo Onnipyörän hallituksen puheenjohtaja ja perustaja Tomi Kotiranta. Onnipyörä on sähköavusteisiin polkupyöriin erikoistunut kauppaketju Helsingissä, Turussa ja Lappeenrannassa.

– Sähköpyörä on erityisen suosittu myös henkilöillä, joilla saattaa olla esimerkiksi erilaisia polvien ja nilkkojen vammoja, nivelrikkoa tai muuta liikkumiseen liittyvää haastetta ja perinteinen pyöräily vaikka haastavissa ylämäissä tai pitkillä matkoilla tuo nivelille enemmän rasitusta kuin hyötyä.

Kotiranta sanoo, että sähköpyörällä ajaessa tulee helpommin myös pyöräiltyä pidempiä matkoja ja sitä kauttakin kuntoa kohennettua hyvin.

Sähköpyörien tekninen kehitys on Kotirannan mukaan pysynyt maltillisena.

– Sähköpyörä on jo peruskeksintönä niin hyvä ja toimiva, että monelta osin uudistukset ovat lähinnä hienosäätöä. Sähköpyörän akku sijaitsee pääsääntöisesti pyörän tarakalla tai pyörän rungossa.

– Tunnettuihin pyörämerkkeihin saa parhaiten varaosia. Sähköpyörissä ensihuolto on moottorinvalmistajien sanelemana pakollinen ja takuun edellytys. Sähköpyörää olisi hyvä huoltaa tämän jälkeen riippuen käytöstä 1500–2000 kilometrin välein tai kerran ajokaudessa. Laadukkaiden sähköpyörien hinnat lähtevät yleensä 2000 eurosta ylöspäin.

 


Sähköpyörää hankkiessaan on suositeltavaa hankkia sähköpyörä, jossa on tunnetun ja ison valmistajan sähköosat mahdollisten takuu- ja huoltoasioiden jouhevan hoitamisen takaamiseksi, sanoo Tomi Kotiranta.

 

Kylmä ja kosteus koettelevat talvella

– On tärkeää, että talvellakin sähköpyörä toimii luotettavasti ja huollolla voidaan myös ennakoida tulevaakin toimivuutta eli pyörän säännöllinen huolto on oleellisen tärkeää. On esimerkiksi teitä, joissa on vahva suolaus ja kevättalvi tuo taas mukanaan loskan ja kuran aiheuttamat liat.

Kotiranta kehottaa lähtemään ihan perusasioista liikkeelle huollossa.

Tarkista renkaiden ilmanpaine, puhdista ja voitele ketjut säännöllisesti. Akun kunto kannattaa tarkistaa ja säilyttää sitä pakkaselta suojassa.

– Varmista myös jarrujen ja valojen toimivuus. Jos mahdollista, vie pyörä ammattilaiselle huoltoon ennen talvikauden alkua.

– Keväällä on usein pidempiäkin jonotusaikoja, joten jos pyörä laitetaan talveksi säilöön, niin huollon voi hoitaa etukäteen.

 

Hyvät renkaat ja ketjujen huolto

– Hiekotus, sepeli ja sora voivat puhkaista renkaat, joten varmista, että allasi on hyväkuntoiset, pistosuojatut kumit. Liukkailla keleillä taas nastarenkaat tarjoavat parhaan pidon. Suola ja kosteus lisäävät korroosioriskiä merkittävästi, jonka takia talvella on erityisen tärkeää muistaa ketjujen ja vaijereiden öljyäminen siten, että käsittelyn jälkeen ne jäävät pintakuiviksi. Huolellinen huolto ennen ja jälkeen talven varmistaa, että pyöräsi kestää haastavissakin olosuhteissa.

 

Sähköpyörän ja akun säilytys talvella

Kuiva ja lämmin tila on paras tapa säilyttää pyörää, jotta se ei altistuisi talven tuiskulle ja kosteudelle. Jo pelkkä katos auttaa paljon. Kylmä sää vaikuttaa myös sähköpyörän akun suorituskykyyn.

– Akkua ei pidä ladata kylmänä, vaan antaa sen ensin lämmetä huoneenlämmössä. Siten varmistat, että akku toimii optimaalisesti myös talvella.

Vinkit talvipyöräilyyn

Talvipyöräily sähköpyörällä tarjoaa loistavan mahdollisuuden pysyä aktiivisena ympäri vuoden. Kotiranta muistuttaa myös, että tuhansienkin eurojen arvoiset sähköpyörät kannattaa suojata kunnon lukoilla, jopa useammalla ja ottaa talteen rungon numero ja omaan arkistoon myös muutama kuva omasta pyörästä. Pyörään voi laittaa vaikkapa joitakin pieniä ja huomaamattomia tunnisteita.

 

Sähköpyörän akku

– Ei pakkaseen: Älä säilytä akkua kylmässä.
– Lataaminen: Anna kylmän akun lämmetä huoneenlämpöön ennen lataamista.
– Lataustaso: Akku kannattaa pitää 20–80 % varaustasolla. Ei tarvitse tyhjentää tai ladata täyteen joka kerta.
 

Ketjut & voitelu

– Säännöllinen huolto: Puhdista ja voitele ketjut säännöllisesti.
– Ei ylivoitelua: Ketjun tulee jäädä pintakuivaksi, ei öljyiseksi.
– Talvella: Talvella suolan vuoksi ketjut ja runko, poislukien jarrut, on hyvä puhdistaa ja ketjut öljytä jopa viikoittain.

 


Jos mahdollista, vie pyörä ammattilaiselle huoltoon ennen talvikauden alkua.

 

Sähköpyörän moottorin teho ilmoitetaan wateissa (W) ja vääntömomentti newtonmetreinä (Nm). Suomessa polkupyöräksi luokitellaan sähköpyörä, jonka enimmäisteho on 250 W, mutta moottoreita löytyy tehokkaampiakin kuten 500, 750 ja 1000 wattisia. Tällaisilla moottoreilla varustetut sähköpyörät eivät enää ole kuitenkaan polkupyöriä, vaan ne tulisi rekisteröidä mopoiksi ja hankkia kulkuneuvolle tarvittava liikennevakuutus. Tunnetuimmat moottorivalmistajat kuten Yamaha, Bosch ja Shimano valmistavat enimmäisteholtaan 250 W tehoisia moottoreita.

Moottori voi sijaita etupyörässä, takapyörässä tai keskellä. Uudet sähköpyörät on nykyään varustettu usein keskimoottorilla monista eri syistä: ne ovat helppoja polkea, niillä ajo tuntuu erittäin vakaalta painopisteen ollessa keskellä, keskimoottorit tarjoavat napamoottoreita enemmän pyöräilytuntumaa antaen ajalle tunteen kuin ajaisi ”tavallisella” pyörällä.

Sähköpyörissä on käytetty erilaisia akkuja, kuten litiumioni-, LiFePo4- ja lyijyakkuja. Nykyään lähes kaikki sähköpyörät on varustettu litiumioniakuilla. Ne säilyttävät jännitteen korkeana lähes koko käyttöajan, mikä takaa tasaisen tehon ajon aikana.

 

Sähköpyörän akun suorituskyky laskee kylmässä. Akku kannattaa säilyttää huoneenlämmössä silloin, kun pyörä ei ole käytössä. Älä myöskään lataa akkua suoraan ulkoa tuodessa – anna sen lämmetä ensin, jotta vältät vahingot.

 

Teksti: Liisa Kortelainen
Kuvat: Louhos Digital ja Petri Koivisto
 


Kommentit

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!

#energiantuotanto #sähkö  

Vedellä sähköä jo 1880-luvulla: Vesi vanhin voitehista

Ensimmäinen sähkövalo syttyi Suomessa vuonna 1882. Sähköt lamppuihin tuotti Tammerkoskeen rakennettu vesivoimalaitos. Myöhemmin vesivoimasta muodostui Suomen teollistumisen veturi.

#energiatehokkuus #lämmitys #lämpö #sähkö  

Talvi haltuun energiatehokkaasti

Motivan asiantuntija Veli-Matti Virtanen muistuttaa, että syksy on oikea aika valmistautua lämmityskauteen. Kun tietää, mihin sähköä kuluu ja milloin kulutus on suurinta, voi löytää tapoja siirtää kulutusta edullisemmille tunneille.

#kesämökki #turvallisuus #vapaalla  

Mökin talvehtimisesta kannattaa huolehtia

Mökillä käydään harvoin tai ei lainkaan talvella. Mökin on kestettävä itsenäisesti talven olosuhteet. Ulkopaikkakuntalainen tarvitsee usein ennakoivampia ratkaisuja ja turvajärjestelyjä, koska etäisyys asuinpaikkakunnalta voi olla huomattav...

Katso myös nämä aihepiirit!

#kotona #energiatehokkuus #energiavinkki #kuopionenergia #sentuntee #vapaalla #turvallisuus #sähkö #kodinkone #viihde-elektroniikka #kolumni #resepti #laiteuutuudet #kaukolämpö #sähköverkko #työ #lämpö #ilmastonmuutos #lämmitys #hyvinvointi #verkkopalvelu #sähköinen liikenne #energiantuotanto #kesämökki #tulevaisuus #energiansäästö #osaaminen #valaistus #sähköauto #sähkönsiirto #puutarha #ympäristö #ilmastointi #piha #aurinko #energiapolitiikka #sisustus #aurinkopaneeli #pääkirjoitus #toimitusvarmuus #sähkönsäästö #sähköpula #astettaalemmas #datahub #Laskiainen #sähköpalo #hiilijalanjälki #testi #tekoäly #sähkövero #sähköasennukset #ystävänpäivä #kotivara #sähköhammasharja #sähkögrilli #pääsiäinen #kinkkutemppu #sahkolasku