Tiedotteet jakelun keskeytyksistä omaan matkapuhelimeen – Yhteystiedot ajan tasalle

31.03.2021

Tieto sähkön ja lämmön jakelun keskeytyksistä, niin suunnitelluista kuin yllättävistä, kannattaa varmistaa omaan matkapuhelimeen tai sähköpostiin. Palvelun ansiosta voi varautua valtaosaan katkoista etukäteen, sillä suunnittelemattomia jakelun keskeytyksiä on hyvin harvoin.

Kaikilla Kuopion Sähköverkon ja Kuopion Energian asiakkailla on käytettävissään sähkön ja kaukolämmön jakelun häiriötilanteiden tiedotuspalvelu. Palvelu tuo viestin jokaista omaa käyttöpaikkaa koskevasta jakelun keskeytyksestä asiakastiedoissa annettuun puhelinnumeroon tai sähköpostiin.

Palvelu on maksuton ja asiakkaat on automaattisesti liitetty järjestelmään. Tiedotteet saadakseen yhteystietojen pitää kuitenkin olla ajan tasalla.  Jos yhteystiedot muuttuvat, kannattaa olla yhteydessä Kuopion Energian asiakaspalveluun. Myös muut kuin sopimusasiakkaat voivat ottaa palvelun käyttöönsä. Useampi perheenjäsen esimerkiksi saattaa toivoa jakelutiedotteita suoraan omaan puhelimeensa. Joskus lämpö tai sähkö sisältyy vuokraan, jolloin henkilökohtaista sopimusta energiayhtiöön ei synny.

Miksi häiriötiedotteet kannattaa varmistaa itselleen?

– Palvelun ansiosta asiakas saa tiedon suunnitellusta katkosta etukäteen ja voi varautua siihen, kertoo sähköverkon käyttöpäällikkö Simo Hyvärinen. Hän suosittelee kaikille sähköverkon alueella asuville häiriöviestipalvelun käyttöönottoa.

– Palvelun ansiosta yhteydenottoja meidän vikapäivystykseen tulee vähemmän ja henkilöstö voi keskittyä varsinaisen vian korjaamiseen. Näin vian korjaaminen nopeutuu, hän muistuttaa.

– Mikäli asiakkaalla on tarkempaa tietoa viasta, on siitä hyvä soittaa vikapäivystykseen. Tarkka tieto vikapaikasta nopeuttaa sekin vian korjaamista.

Kuopiossa verkot hyvässä kunnossa

Kuopiossa niin sähköverkkoa kuin kaukolämpöverkkoa pidetään hyvässä kunnossa. Keskimääräinen sähkön jakelun keskeytysaika on noin 10 minuuttia asiakasta kohden vuodessa. Kaikille niitä ei osu vuodessa yhtäkään. 2021 helmikuun loppuun mennessä sähkönjakelun keskeytysaika on noin 1,5 minuuttia asiakasta kohden.

– Suunnittelemattomia katkoja, eli käytännössä vikatilanteita, on vuosittain muutamia. Keskikaupungilla niitä on vähemmän, mutta haja-asutusalueella tykkylumen ja myrskyjen takia enemmän, Simo Hyvärinen kertoo.

Lämmönjakelun keskeytyksiä oli kaupungin isojen rakennustöiden takia viime vuonna noin sata, joista kymmenkunta talvikaudella. Niistä valtaosa oli suunniteltuja ja viestitettiin alueen asukkaille noin yhtä tai kahta vuorokautta aiemmin.

– Yllättäviä katkoja ilmenee yleensä muutamia vuosittain. Viimeksi tällainen tapahtui aiemmin maaliskuussa, kun kaivinkone kaivoi kaukolämpöputkeen reiän, Pekka Lång kertoo.

– Päivystys toimii ympäri vuorokauden kaikkina viikonpäivinä, joten korjaajat lähtevät liikkeelle nopeasti. Vian korjaaminen tässä tapauksessa vei neljä tuntia.

Tieto häiriön alkamisesta ja päättymisestä

Häiriötilanteiden tiedotuspalvelu kertoo automaattisesti niin häiriön alkamisesta kuin päättymisestä kaikille häiriön alueella asuville. Jakeluhäiriön vaikutusalueen voi tarkistaa myös Kuopion Energian verkkosivuilta löytyvästä häiriötilannekartasta. Puhelimitse häiriöstä tiedusteleville samat tiedot kertoo vastaajaan tallennettu äänitiedote.

Suunniteltuja sähkönjakelun keskeytyksiä Simo Hyvärinen arvioi olevan vuosittain kymmeniä. Niitä aiheuttavat verkon rakentamiseen ja kunnossapitoon liittyvät työt, kun kaapeleita ja muuntajia uusitaan ja huolletaan.

– Ensisijaisesti verkon rakennus- ja kunnossapitotyöt pyritään tekemään niin, ettei niistä aiheudu asiakkaille sähkönjakelun katkoja. Verkon kytkentätilannetta voidaan usein muuttaa siten, etteivät välttämättömät rakennus- ja kunnossapitotyöt vaadi keskeytystä. Yksittäiseen haarajohtoon ei kuitenkaan voi syöttää sähköä muuta kautta, jolloin jakelu pitää keskeyttää, Hyvärinen selvittää.

Suunniteltuun keskeytykseen voi varautua

Suunniteltuja keskeytyksiä tarvitaan niin sähköverkon kuin kaukolämpöverkon kunnossapidossa ja rakentamisessa. Työt pyritään aina suunnittelemaan niin, että kuluttajille olisi mahdollisimman vähän haittaa. Suunnitelluista sähkönjakelun keskeytyksistä tiedotetaan heille noin viisi päivää aiemmin.

– Kokemus kertoo, että asia tahtoo unohtua, jos katkosta tiedotetaan liian paljon etukäteen, Simo Hyvärinen sanoo. Kun asiakas saa suunnitelluista keskeytyksestä tiedon ennakkoon, hän osaa varautua siihen kotonaan ja tietää katkon keston ja syyn.

– Tosin suunniteltuihinkin töihin voi joskus tulla muutoksia, jolloin juuri sähköinen tiedottaminen tavoittaa asiakkaat parhaiten. Jos suunniteltu keskeytys päättyykin ennakkoon ilmoitettua aiemmin tai kestää suunniteltua pidempään, siitäkin saa viestin, kaukolämmön verkkopäällikkö Pekka Lång toteaa.

Kaukolämpöverkon saneeraustyöt tai uuden asiakkaan liittäminen verkkoon vaativat lämmönjakeluun keskeytystä, jonka kesto riippuu työn laajuudesta. Lämpökatkon kuluttaja huomaa yleensä lämpimän käyttöveden puuttumisesta.

– Katkot kestävät keskimäärin kahdesta kuuteen tuntiin. Pisimmät keskeytykset ovat vuorokauden luokkaa, mutta niitä ei ole edes joka vuosi, Lång sanoo.

Talvella keskeytyksen voi huomata sisälämpötilastakin.

– Kyllä talvella pidetään lämmöt päällä ja tehdään vain aivan välttämättömiä vuodonkorjauksia ja liittymien rakentamista.

Lue ohjeet häiriöviestipalveluun liittymisestä täältä:

häiriöviestipalvelu

häiriökartta

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!

#häiriöviestipalvelu #kuopionenergia #sentuntee #sähkö

Sähköt katkesivat - Mitä teen?

Sähkökatkot ovat harmillisia tapahtumia, jotka yleensä yllättävät kesken sähkön käytön. Onneksi ne ovat suhteellisen harvinaisia ja lyhytkestoisia näin kaupunkiverkkoalueella, mutta lähes häiriöttömään sähkönjakeluun tottunutta katkot voiva...

#kuopionenergia #sentuntee #sähkö #sähköverkko #toimitusvarmuus

Kuopion Sähköverkkoa kehitetään jatkuvasti – kaipaamme kommenttejasi

Liikenteen sähköistyminen, kaupungin laajentuminen, toimitusvarmuuden parantaminen – nämä ja monet muut asiat vaikuttavat siihen, mihin suuntaan Kuopion Sähköverkko Oy kehittää jakeluverkkoaan. Tuore kehittämissuunnitelma on avoimesti nähtä...

#blogi #kuopionenergia #sentuntee #turvallisuus #työ

Yhdessä kohti nollaa

Viime viikolla vietimme Kuopion Energialla Nolla tapaturmaa -teemaviikkoa. Nolla tapaturmaa on luonnollisesti ollut tavoitteenamme vuosikausia, mutta tänä vuonna se on nostettu konsernimme tulostavoitteeksi. Teemaviikon tavoitteena oli herä...

Katso myös nämä aihepiirit!