Sähköautojen määrä kovassa kasvussa

Sähköautojen määrä kovassa kasvussa

10.02.2022

Kilpailu sähköautojen ostajista tulee kiihtymään kuluvana vuonna. Jo viime vuonna sähköautojen osuus myydyistä uusista autoista nousi yli kymmeneen prosenttiin, ylittäen selvästi dieselautojen ja kaasuautojen myynnin. Linja-autoista sähkökäyttöisiä oli yli puolet.

Sähköautojen lisääntyessä latauspisteitä tulee lisää. Lisäksi työnantajat ovat valmiita panostamaan latauspisteisiin siirtyessään fossiilivapaaseen aikaan. Latausasemien määrällinen kehitys on ollut vahvaa. Uusia latausasemia avataan viikoittain.

Sähköinen liikenne -yhdistyksen tavoite on vuoteen 2030 mennessä latauspiste jokaiselle täyssähköautolle, myös yön yli tapahtuvaan lataukseen. Samaan aikaan pitäisi löytyä minimissään yksi julkinen latausasema sataa täyssähköautoa kohden. Latauskenttiä pitäisi löytyä ympäri maan vähintään 60 kilometrin välein.

 

Vajaan 10 vuoden päästä 700 000 sähköautoa

Sähköinen liikenne -yhdistys uskoo maanteillämme kulkevan vuonna 2030 yli 700 000 sähköautoa, joista vähintään puolet on täyssähköautoja. Samaan aikaan teillämme kulkee 4600 raskasta sähköajoneuvoa.

Ladattavien autojen osuus myydyistä autoista nousi viime vuonna jo yli 30 prosentin, kun täyssähköautojen osuus oli yli 10 prosenttia ja ladattavien hybridien osuus yli 20 prosenttia uutena myydyistä autoista. Samaan aikaan dieselautojen myynti putosi runsaaseen kahdeksaan prosenttiin. Kaasuautojen myynti jäi alle prosenttiin.

 

Sähköautojen myynti kasvaa vahvasti

Sähköautojen myynti kasvoi vuoden loppua kohti autojen saatavuuden parantuessa. Täyssähköautojen osuus oli joulukuussa jo yli 24 prosenttia.

Sähköautojen myynti jatkaa kasvuaan. Kuluvan vuoden tammikuussa myytiin jo enemmän täyssähköautoja kuin ladattavia hybridejä. Niitä rekisteröitiin kolminkertainen määrä viime vuoteen verrattuna. Täyssähköautot olivat tammikuussa ainut autoryhmä, joiden myynti nousi vuoden 2021 tammikuuhun nähden.

VTT:n arvioiden mukaan Suomeen tulisi vuoteen 2030 mennessä noin 171 000 uutta latauspistettä, joilla pystytään vastaamaan sähköautoilun tarpeisiin.

Sähkönjakeluyhtiöt ovat fossiilivapaaseen tulevaisuuteen siirryttäessä tärkeässä roolissa. Kokonaisuus ei toimi ilman sähköinfran kehitystä ja investointeja. Investoinnit sekä jatkuva kehitystyö ja osaaminen sähköverkkopuolella takaavat liikenteen ja teollisuuden onnistuneen siirtymisen puhtaan sähkön käyttäjiksi.

 

Kuormanhallinta yhä tärkeämmäksi

– Latausinfrastruktuurin laajeneminen on avainasemassa, kun kuljetaan kohti fossiilivapaata yhteiskuntaa. Yhtä tärkeää on keskustella siitä, miten haluamme näiden latauspisteiden toimivan ja integroituvan yhteiskuntaan, muistuttaa Cecilia Routledge CTEKilta.

CTEK ennustaa, että tänä vuonna avoimet standardit ja kuormanhallinta tulevat yhä tärkeämmiksi. Latauspisteiden yhteenliittäminen on yksi tärkeimmistä asioista, kun rakennetaan vakaita sähköjärjestelmiä ja ratkaistaan mahdollisia lataustehoon liittyviä ongelmia kaupunkialueilla tai suuremmissa kaupungeissa.

– Kaikissa latauspisteissä pitäisi olla kuormanhallinta, joka tarkoittaa, että lataus optimoidaan yksittäisten kotitalouksien ja kiinteistöjen tarpeiden ja kapasiteetin mukaan. Älykäs ja turvallinen lataus hyödyttää koko yhteiskuntaa, Routledge toteaa.

 

Yksinkertaiset maksuratkaisut tulevat

Markkinoilla on nykyään monia toimijoita, mikä on johtanut siihen, että kaikilla latausasemilla on lukuisia erilaisia maksutapavaihtoehtoja.

– Sähköauton omistaja saattaa joutua säilyttämään useita RFID-tunnisteita hansikaslokerossa, jotta pystyy lataamaan auton tien päällä. Jos käyttää uutta latauspistettä, voi joutua myös skannaamaan QR-koodin ja rekisteröitymään verkkosivustolle tai sovellukseen, muistuttaa Routledge.

EU-lainsäädäntöön ollaan ajamassa muutosta, jolla toimijat voidaan velvoittaa avaamaan latausasemansa kaikille läpinäkyvästi ja ilman syrjintää. Se osaltaan edellyttäisi, että maksukorttien on oltava käyttökelpoisia veloituksen aikana.

– Toivottavasti vuonna 2022 RFID-tunnisteet, QR-koodit ja sovellukset alkavat jäämään pois ja pääsemme käyttämään helppoa lähimaksua pankkikortilla tai puhelimella, kun auton akkua tarvitsee matkan varrella ladata.

Routledge kertoo, että ISO 15118 -standardi mahdollistaa sähköajoneuvon automaattisen tunnistamisen ja valtuutuksen yhteensopivilla latausasemilla.

 

Työnantajat tulevat tarjoamaan latauspisteitä

Nykyään monet työntekijät lataavat autoaan myös työpaikallaan. Asentamalla työpaikan parkkipaikalle latauspisteitä työnantaja voi tarjota oman "huoltoaseman" työntekijöilleen. Se ei ainoastaan helpota työntekijöiden arkea, vaan myös osoittaa heille, että työnantaja tukee siirtymistä fossiilivapaaseen yhteiskuntaan.

– On hyvä muistaa, että sähköautojen latausmahdollisuuden tarjoaminen työpaikalla lasketaan verovapaaksi eduksi. Latausmahdollisuus työpaikalla tarkoittaa sitä, että työnantaja voi asettaa latauksen hinnaksi vähintään ladatun sähkön hinnan. Jos työntekijällä on vapaa autoetu, voi latauksen tarjota työnantajan piikkiin.

Routledge uskoo, että Suomessa yhä useampi yritys valitsee tänä vuonna kalustoonsa sähkökäyttöisiä ajoneuvoja. Tämä koskee etenkin liikennealaa, sillä liikenteen osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes.

– Tarvitsemme tehokkaita toimenpiteitä liikenteestä aiheutuvien päästöjen vähentämiseksi. Yritykset vauhdittavat tänä vuonna sähköajoneuvoihin siirtymistä ja kun niitä ajavat työntekijät saavat hyviä kokemuksia, myös kuluttajakauppa suuntautuu yhä enemmän hybrideihin ja sähköautoihin, toteaa Routledge.

 

Teksti ja kuva: Ari J. Vesa, Adato viestintä


Kommentit

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!

#sähköinen liikenne #vapaalla #ympäristö  

Junalla Eurooppaan

Junamatkailu on luonteva ja ympäristöystävällinen tapa liikkua Euroopassa. Sunna Kokkonen matkustaa säännöllisesti maata pitkin Lapista Keski-Eurooppaan ja takaisin.  

#sähköinen liikenne #vapaalla #ympäristö  

Junamatkailu kiinnostaa myös Suomessa

VR:n kaukoliikenteen matkustajaliikenteestä 95 prosenttia hoituu ympäristöystävällisesti sähköllä. Kesällä junalla pääsee kätevästi vaikkapa festareille tai kansallispuistoon.

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Sähkö riittää sähköautojen lisääntyessäkin

Kävimme asiantuntijan kanssa läpi sähköautojen vaikutuksia maamme sähköhuollolle ja päästöille. Saimme vastaukset monia askarruttaviin kysymyksiin. Sähköautojen lisääntyminen ei lisää maamme sähköntuotannon päästöjä tai tuo uhkaa sähkön rii...

Katso myös nämä aihepiirit!

#sähköauto #sähköinen liikenne #turvallisuus #laiteuutuudet #moottorilämmitys #vapaalla #sähköpyörä #tulevaisuus #energiavinkki #ympäristö #sähköpotkulauta #hyvinvointi #sähkölentokone #viihde-elektroniikka #energiansäästö #energiatehokkuus #kotona #ilmastonmuutos #aurinkopaneeli