Sähköauto – hitti vai huti
12.11.2025
Sähköautot yleistyvät Suomessa vauhdilla, ja moni miettiikin polttomoottoriauton vaihtamista sähköautoon. Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallion mukaan sähköauton yleistymisen taustalla on ennen kaikkea käytännöllisyys ja kustannukset. Sähköllä ajaminen on edullisempaa kuin polttoaineella, vaikka ajoneuvovero on sähköautoissa korkeampi ja hankintahinta monesti suurempi.
– Kun vertaillaan kokonaiskuluja, sähköauto voittaa usein. Polttoaineen hinta nousee, ja tulevat päästöohjaukset nostavat sitä lisää. Sähkö taas pysyy halpana, etenkin jos autoa on mahdollista ladata kotona tai työpaikalla.
Käyttötarpeet ratkaisevat
Tero Kallion mukaan auton valintaa pohtiessa kannattaa tarkastella ensimmäisenä omia lähtökohtiaan ja tarpeitaan, joita ovat useimmiten budjetti, ajoprofiili ja käytön tarve. Sähköauton ei kuitenkaan tarvitse olla upouusi, vaan useille sopiva ratkaisu löytyy jo keskihintaisista autoista. Kalliimmissa malleissa on enemmän lataustehoa ja suuremmat akut, mutta tavallinen sähköauto riittää mainiosti perhearkeen. Sähköauton tyypillisesti polttomoottoriautoa pidempi akseliväli tekee sisätiloista usein väljät ja tavaratilasta riittoisan. Kotilataus on sähköautoilun mukavuuden perusta, mutta Kallion mukaan myös työpaikkalataus voi riittää hyvin.
– Itse lataan autoani töissä, koska minulla ei ole kotilatausmahdollisuutta, ja se on osoittautunut täysin riittäväksi ratkaisuksi. Jos sähköä on saatavilla säännöllisesti joko kotona tai työpaikalla, arki sujuu ilman ongelmia.
Jos auton latauksessa joutuu turvautumaan pelkästään julkisiin latauspisteisiin, sähköautoilu vaatii hieman enemmän suunnitelmallisuutta. Latauspaikka ei aina ole vapaa ja pysäköinti täytyy sovittaa sen mukaan. Latausverkosto kasvaa kuitenkin nopeasti, ja lataaminen on tehty helpommaksi - sovellusten lisäksi yhä useampi pikalaturi hyväksyy korttimaksun.
![]() |
| Tero Kallion mukaan sähköauton yleisty- misen taustalla on ennen kaikkea käytän- nöllisyys ja kustannukset. |
Huolettomuutta ja pitkää ikää
Sähköauto on monella tapaa huolettomampi kuin polttomoottoriauto. Liikkuvia osia on vähemmän, eikä esimerkiksi hihnoja tai tulppia tarvitse vaihtaa. Huoltovälit ovat pidempiä, ja kokonaiskustannukset pysyvät yleensä pienempinä.
Akkujen kestävyyskään ei ole niin arka asia kuin joskus luullaan.
– Nyrkkisääntö on, että akku kestää noin 3000 latauskertaa. Jos yhdellä latauksella ajaa 400 kilometriä, akun elinkaari yltää yli miljoonaan kilometriin. Kymmenen vuoden ja 200 000 kilometrin kohdalla kapasiteetista on tyypillisesti jäljellä yhä noin 70 prosenttia – akun koosta riippuen.
Pitkät matkat onnistuvat sähköllä jo lähes yhtä sujuvasti kuin polttomoottoriautolla. Uudet mallit latautuvat nopeasti ja akun esilämmitys varmistaa, että energia virtaa tehokkaasti myös talvella.
– Jos ajaa moottoritietä hieman alle suurimman sallitun, kulutus pysyy vielä maltillisena ja taukoja tarvitaan vähemmän. Pidemmillä reissuilla sähköautoilija pysähtyy usein samoihin paikkoihin kuin ennenkin kahville tai lounaalle.
Hinta ja ympäristö kulkevat käsi kädessä
Sähköautojen hinnat ja akkuteknologia kehittyvät jatkuvasti. Akkujen valmistuskustannukset laskevat, ja niiden kierrätys tehostuu EU:n uusien säädösten myötä. Käytettyjen sähköautojen tarjonta kasvaa myös nopeasti, ja hyvän auton voi löytää jo noin 20 000 euron hintaluokasta. Ympäristön kannalta sähköauto on Kallion mukaan selvä valinta. Vanhan polttomoottoriauton ajaminen loppuun ei ole ekoteko sähköautoon verrattuna.
– Sähköauton valmistuksen päästöt kuittaantuvat tyypillisesti 60 000–80 000 kilometrissä. Sen jälkeen ajetaan käytännössä lähes nollapäästöisesti, koska Suomen sähköntuotanto on jo nyt hyvin vähäpäästöistä.
Suurin taloudellinen säästö syntyy Kallion mukaan silloin, kun ajokilometrejä kertyy vähintään 15 000 vuodessa ja lataus onnistuu säännöllisesti. Lopulta ostopäätös on kuitenkin henkilökohtainen, ja valinta syntyy omien tarpeiden ja mahdollisuuksiensa mukaan.
– Valinta on aina henkilökohtainen, ja usein myös sydämen asia. Kannustan pohtimaan sähköauton hankintaa erityisesti silloin, jos latausmahdollisuus löytyy ja kilometrejä kertyy. Silloin se on järkivalinta.
Sähköautoilun plussat ja miinukset
Plussat
– Edulliset ajokustannukset
– Vähemmän huoltoa ja kuluvia osia
– Pitkä käyttöikä ja hyvä ajomukavuus
– Pienet päästöt ja ympäristöystävällisyys
– Laajeneva latausverkosto
Miinukset
– Korkeampi hankintahinta
– Kotilatauspaikan tarve
– Pidemmät tankkausajat verrattuna polttoaineeseen
– Latauspaikkojen ruuhkautuminen joillain alueilla
Teksti: Emmi Ikonen
Kuvat: Lehtikuva ja Autotuojat ry
Kommentit
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!
#sähköauto #sähköinen liikenne
Sähköauto – hitti vai huti
Sähköautot yleistyvät Suomessa vauhdilla, ja moni miettiikin polttomoottoriauton vaihtamista sähköautoon. Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallion mukaan sähköauton yleistymisen taustalla on ennen kaikkea käytännöllisyys ja kustannukset...
#hyvinvointi #sähkö #sähköinen liikenne #turvallisuus #vapaalla
Sähköpyörä sopii talven ulkoiluun ja työmatkoihin
Sähköpyörä on erinomainen väline liikkumiseen ympäri vuoden. Talvi vaatii pyörältä ja pyöräilijältä hieman enemmän varautumista.
#sähköauto #sähköinen liikenne
Sähköautojen latauspaikat taloyhtiöiden kärkihankkeita
Kevään kiinteistöbarometri kertoo sähköautojen latauspisteiden olevan taloyhtiöiden yleisin ylläpito- tai korjaushanke. Suunnittelu ja hankintavaiheessa kannattaa panostaa tietoon ja osaamiseen. Näin latauspaikat eivät vanhene, vaan palvele...
