Kotona sähköauto ladataan hidas- tai peruslatauksella

Kotona sähköauto ladataan hidas- tai peruslatauksella

01.09.2021

Kotilataus on osa sähköautoilun mukavuutta. Kotona, työpaikalla ja muissa paikoissa, joissa auto seisoo pitkään, riittää hidaslataus tai peruslataus. Nyt myös kiinteistöihin asennettavia latauslaitteita on alettu tilastoimaan ja tänä vuonna kesäkuun loppuun mennessä niitä on asennettu jo yli 20.000 kappaletta.

Juuri julkaistu, Sähköteknisen Kaupan Liitto (STK) kokoama tilasto kertoo, että alkuvuoden aikana on kiinteistöihin asennettu hieman enemmän peruslatauslaitteita kuin hidaslataukseen käytettäviä latauspistorasioita. Hidaslatauksessa virta otetaan lähellä olevasta, jatkuvaan käyttöön soveltuvasta pistorasiasta.

Ei-julkisten eli yksityistalouksiin, taloyhtiöihin sekä työpaikoille asennettavien latauspisteiden määrän kehitys tuli nyt jatkuvaan seurantaan. Julkisten latauspisteiden eli kaikkien vapaasti käytettävissä olevien latauspisteiden määrän kehitystä on seurattu jo useamman vuoden ajan.

On hyvä muistaa kotitalouspistorasian käyttörajoitukset. Nämä pistorasiat on usein suojattu 10 ampeerin sulakkeella tai johdonsuojakatkaisijalla. Käytäntö on osoittanut, ettei kotitalouspistorasia kestä jatkuvaa 16 ampeerin mitoitusvirtaansa, varsinkaan vanhempien pistorasioiden osalta. Sähköautoa voidaan ladata kotipistorasiasta, kun virta rajoitetaan kahdeksaan ampeeriin. Sekin riittää hyvin päivittäiseen latauskäyttöön ladattavissa hybrideissä ja myös täyssähköautoissa, kun niiden akkua ei ajeta päivittäin kapasiteetin alarajalle.

Kolmivaiheista voimavirtapistorasiaa ja niin sanottua karavaanipistorasiaa voidaan kuormittaa mitoitusvirralla pitempiaikaisesti.

 

Kiinteistöissä peruslatauslaite yleisin

Ensimmäistä vuosipuoliskoa koskevien tilastotietojen perusteella kiinteistöihin asennetaan yleisimmin 22 kW nimellistehoinen peruslatauslaite, jonka antama suurin teho voidaan valita kuhunkin tilanteeseen sopivaksi välillä 3,7 kW–22 kW.  Tehovalinta mahdollistaa 22 kW laitteen käytön myös sellaisissa kiinteistöissä, joissa tehoa on saatavilla rajatusti.

– Tämä on hyvä vaihtoehto taloyhtiöille, joissa halutaan asentaa heti alussa riittävän kokoinen laite. Se palvelee asukkaita joustavasti myös myöhemmin, kun lataustarpeet todennäköisesti kasvavat auton vaihduttua uudempaan. Vaikka laitteen kyljessä lukeekin 22 kW tai 3x32A, alkuun päästään usein ilman isompaa sähköremonttia, kertoo STK:n hallituksen puheenjohtaja ja Onninen Oy:n toimitusjohtaja Martti Forss.

Kotitalouspistorasialla varustetut noin 2–3 kW tehoiset latauslaitteet ovat tilastotietojen mukaan edelleen yleisiä edullisen hankintahintansa vuoksi. Näissä laitteissa on varsinaisen sähköautokäyttöön tarkoitetun tyypin 2 pistorasian sijaan tavallinen maadoitettu kotitalouspistorasia ja ne muistuttavat usein rakenteeltaan autolämmityskoteloita, joiden tilalle näitä yleensä asennetaankin.

 






Ei julkiset latauspisteet vahvassa kasvussa

Uusi tilasto kertoo, että ei julkiset latauspisteet ovat vahvassa kasvussa. Taloyhtiöissä on selvästi ymmärretty latauspisteiden merkitys kiinteistön ja asuntojen arvoa sekä haluttavuutta lisäävänä tekijänä. Latauspisteiden puuttuminen on yhä useammin asunnon myynnin hidaste. Ladattavan auton omistavat tai sellaisen hankkimista suunnittelevat eivät ole valmiita hankkimaan asuntoa taloyhtiöstä, joissa lataaminen ei ole mahdollista tai joissa latausjärjestelyjen hankkimisesta ei ole päätetty.

Tilaston tiedot kootaan sähköteknisen alan toimijoiden myyntiluvuista. Luvut täydentävät julkisten latauspisteiden tilastoa ja osoittavat, että ei-julkisten latauspisteiden määrä on vahvassa kasvussa. STK:n tilastotietoja antaa 15 suurta sähköteknisen alan tukku-, valmistaja- tai maahantuojayritystä, joiden tuotevalikoimassa on latauslaitteistoja.

– Ala haluaa tuottaa julkiseen keskusteluun tietoa sähköajoneuvojen lataamisen kehityksestä Suomessa. Pyrimme kokoamaan tilastotiedot puolivuosittain niin, että kehitystrendiä pystytään seuraamaan. Tilastotietojen antajien joukko on varsin kattava otos markkinasta, ja tietenkin otamme jatkossa mukaan uudetkin toimijat tältä kasvavalta alalta, sanoo STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen

 

Teksti: Ari J. Vesa, Adato viestintä
Kuvat: Sähköteknisen Kaupan Liitto (STK)


Kommentit

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!

#sähköinen liikenne #vapaalla #ympäristö  

Junamatkailu kiinnostaa myös Suomessa

VR:n kaukoliikenteen matkustajaliikenteestä 95 prosenttia hoituu ympäristöystävällisesti sähköllä. Kesällä junalla pääsee kätevästi vaikkapa festareille tai kansallispuistoon.

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Sähkö riittää sähköautojen lisääntyessäkin

Kävimme asiantuntijan kanssa läpi sähköautojen vaikutuksia maamme sähköhuollolle ja päästöille. Saimme vastaukset monia askarruttaviin kysymyksiin. Sähköautojen lisääntyminen ei lisää maamme sähköntuotannon päästöjä tai tuo uhkaa sähkön rii...

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Sähköautot rekisteröintitilastojen kärjessä

Sähköhenkilöautojen myynti on ollut Suomessa reilulla kasvu-uralla jo pitkään. Tämän vuoden kolmannella kvartaalilla uusia täyssähköautoja ensirekisteröitiin 7 516 kappaletta ja niiden osuus oli ensirekisteröinneistä lähes 35 prosenttia.

Katso myös nämä aihepiirit!

#sähköauto #sähköinen liikenne #turvallisuus #laiteuutuudet #moottorilämmitys #vapaalla #sähköpyörä #tulevaisuus #energiavinkki #ympäristö #sähköpotkulauta #hyvinvointi #sähkölentokone #viihde-elektroniikka #energiansäästö #energiatehokkuus #kotona #ilmastonmuutos #aurinkopaneeli