Yhteinen maailmankuva sai energiayhtiöt lyömään hynttyyt yhteen

21.09.2018, klo 08:51

Kesällä julkistettiin tieto Savon Voiman, Jyväskylän Energian, Kuopion Energian ja Lappeenrannan Energian uuden yhteisen energiapalveluyrityksen perustamisesta. Sen suunnittelu on täydessä käynnissä ja liiketoiminnan on tarkoitus alkaa vielä kuluvan vuoden aikana.


– Hyvä, kasvava ja kannattava bisnes voi syntyä vain, jos asiakkaat aidosti hyötyvät, sanoo Savon Voimasta uuden yhteisyrityksen toimitusjohtajaksi siirtynyt Juha Keski-Karhu rinnallaan Kuopion Energian toimitusjohtaja Esa Lindholm.


Asiakkailta muutos ei edellytä toimenpiteitä. Sen sijaan uuden yhtiön 250 000 asiakkaalla on lupa odottaa entistä parempia palveluja.

Mikä toi entiset kilpailijat yhteisen pöydän ääreen ja mitä muutos merkitsee näiden yhtiöiden asiakkaille?  Kysymyksiin vastaavat uuden palveluyhtiön tuore toimitusjohtaja Juha Keski-Karhu ja omistavan tahon edustajana Kuopion Energian toimitusjohtaja Esa Lindholm.

Esa Lindholm ottaa esille sähkömarkkinoiden nopean kehityksen ja kovan valtakunnallisen kilpailun, joka edellyttää paitsi kustannustehokkuutta, myös entistä suurempaa kokoa ja toimintaa yli paikallisten rajojen. Voimakkaasti kehittyvällä toimialalla on kyettävä kehittämään ja tarjoamaan uusia palveluja. Lisäksi tavoitteena on kasvu.

– Tarkoitus ei ole jäädä neljän kimpaksi, vaan houkutella muita vastaavia toimijoita mukaan uuteen yhtiöön ja päästä omistusosuuden suhteessa kasvuun. Tavoitteena on kasvaa kotimaassa kolmen suurimman joukkoon ja edelleen kasvattaa tämän liiketoiminnan arvoa, Lindholm sanoo.

 

Aidosti asiakkaan asialla

Kumppanuus edellyttää yhteistä arvopohjaa ja näkemystä toimintaympäristön kehityksestä. Lindholmin mukaan osapuolten maailmankuva olikin niin yhteinen, että kaikista oli parempi laittaa hynttyyt yhteen. Edellinen yritys voimien yhdistämiseksi ei onnistunut, mutta nyt mukaan lähteneillä neljällä osakkaalla oli ”sama kypsyysaste”.

– Tarvittiin myös henkinen valmius ja uskallus lähteä viemään näitä hankkeita eteenpäin. Muutosta ei mikään voi estää, joten yritetään tehdä homma mahdollisimman hyvin. Otetaan kehut tai arvostelut vastaan, Lindholm sanoo.

Keski-Karhu kertoo arvomaailman varmistuneen yhteiseksi jo tunnusteluissa ja neuvotteluissa. Hetken mielijohteesta ei ole kysymys, vaan kukin osapuoli on tehnyt esityötä jo vuosia. Oli pohdittu, mitä edellytyksiä valtakunnallisessa kilpailussa oli pärjätä pienemmillä resursseilla ja paikallisella brändillä.

Yhteisen arvomaailman perustaa hän kuvaa asiakaslähtöiseksi. 

– Aidosti ajatellaan asiakkaan parasta, sillä hyvä, kasvava ja kannattava bisnes voi syntyä vain, jos asiakkaat hyötyvät. Kun asiakas tuntee yhtiön ja yhtiö tuntee asiakkaan entistä paremmin, pystymme tarjoamaan yksilöllistä palvelua. Se tuo pitkäkestoista kilpailuetua, hän linjaa.

Yhteisistä tietojärjestelmistä ja markkinointipanostuksista koituu asiakkaallekin kustannushyötyjä. Yhdessä kyetään investoimaan palvelutuotantoon ja uuden osaamisen hankkimiseen ja ylläpitämiseen.

– Energia-alan osaaminen ei enää riitä, vaan asiakkaat odottavat laajempaa ymmärrystä ja palvelutarjoamaa. Toimialojen rajat ovat hämärtymässä, eivätkä uusia palveluita tarjoa vain energiayhtiöt vaan myös vaikkapa pankit ja kauppaliikkeet. Tämä mahdollistaa myös uusia kumppanuuksia ja uusia kilpailijoita, Esa Lindholm mainitsee.


Mikä muuttuu, mikä säilyy?

– Asiakasymmärrys ja tarpeisiin sopivat palvelut tuovat pitkäkestoista
kilpailuetua, sanoo uuden energiapalveluyhtiön toimitusjohtaja
Juha Keski-Karhu.

Mikä lopulta uuden yrityksen myötä muuttuu? Juha Keski-Karhu sanoo, että uusi energiapalveluyritys ei tyydy olemaan näkymätön ja kasvoton infrastruktuurin hallinnoija, joka vain lähettelee laskuja asiakkaille. Uusi valtakunnallinen toimija pyrkii kumppaniksi kuluttaja-asiakkaidensa arkeen ja yritysasiakkaidensa liiketoimintaan.

– Meillä on jatkossa mahdollisuus puhutella kaikkia Suomen kotitalouksia ja yrityksiä. Haluamme mahdollistaa modernin elämäntavan muutoksen, johon liittyvät muun muassa energiaomavaraisuus, hajautetun energiantuotannon lisääntyminen ja sähköisen liikenteen palvelut. Sähkön päälle voimme kehittää lisäarvopalveluita, hän jatkaa.

Uuden yhtiön kotipaikka on Kuopio, mutta toimipisteet löytyvät myös Jyväskylästä ja Lappeenrannasta. Nelisenkymmentä sähkökaupan ja asiakaspalvelun ammattilaista siirtyy omistajayhtiöistä vanhoina työntekijöinä uuteen yritykseen. Juha Keski-Karhu muistuttaa, että modernin sähkönmyyntiyhtiön palvelut eivät ole sidottuja toimipaikkaan, vaan asioiden hoito painottuu siirtymäajan jälkeen verkkoon.

– Asiakkaiden sopimukset jatkuvat ennallaan. Tietojärjestelmien keskittäminen on suuri haaste, ja siirtymävaiheessa toivomme myös asiakkailta kärsivällisyyttä.

Uudessa yhtiössä on aiempaa paremmat resurssit palveluiden kehittämiseen. Hintoihin toiminnan tehostuminen vaikuttaa asiakkaiden eduksi, mutta hinta määräytyy markkinoilla aina monen tekijän yhteisvaikutuksesta.

– Sähkön hinta ollut poikkeuksellisen matala monta vuotta, mutta suunta on taittunut. Päästöoikeuksien hinta on vuodessa kolminkertaistunut. Myös poikkeuksellisen kuiva kesä vaikuttaa tuotannon määrään ja kustannuksiin, jotka siirtyvät viiveellä sopimuksiin, Juha Keski-Karhu valaisee.

Haapaniemen voimalaitokset pysyvät Kuopion Energian omistuksessa. Uusi yhtiö ostaa asiakkaidensa tarvitseman energian markkinoilta, kuten parhaaksi katsoo.

– Meille jää lisäksi kaukolämpö ja -jäähdytys sekä sähkönsiirto liiketoimintoina. Lisäksi jää omistusosuus uudesta yhtiöstä, mikä vastaa suuruudeltaan vanhaa sähkönmyyntitoimintaa, Esa Lindholm selvittää.

– Mikään mukaan lähtevistä yrityksistä ei ole luopumassa toiminnoistaan vaan vain järjestämässä ne uudella, entistä kilpailukykyisemmällä tavalla, Juha Keski-Karhu korostaa.

•  Savon Voiman, Jyväskylän Energian, Kuopion Energian ja Lappeenrannan Energian yhteisen energiapalveluyrityksen toimitusjohtajaksi 1.9.2018 alkaen on nimitetty Juha Keski-Karhu.
•  Voimien yhdistämisellä tavoitellaan vahvempaa asemaa muuttuvilla sähkömarkkinoilla ja resursseja tarjota asiakkaille entistä monipuolisempia palveluja.
•  Tavoitteena on kilpailukyvyn ja kustannustehokkuuden parantaminen sekä nouseminen valtakunnalliseksi toimijaksi.
•  Sähkön kuluttaja- ja yritysmyynnin lisäksi uuden yhtiön palvelut kattavat esimerkiksi aurinkosähköjärjestelmät, kysynnänjousto- ja salkunhallintapalvelut, sähköisen liikenteen palvelut sekä erilaiset digitaaliset palvelut.


Teksti: Tiinu Wuolio
Kuvat: Hannu Miettinen

 

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Se on sitten näytön paikka!

Hyvätkään aikomukset eivät aina konkretisoidu. Toivottavasti asiakkaat voivat todeta että uusi yhtiö on todella asiakkaiden asialla. Omistajien asialla varmasti.

- ma 24. syyskuuta 2018 14.53.09

Hm...hm...saapa nähdä?

Nimittäin onko muutoksella mitään konkreettista hyötyä kuluttaja asiakkaille?

Aika näyttää. Suuri yhtiö ei aina ole tehokkaampi, kuin monta pienempää.

Iso yhteenliittymä tarkoittaa yleensä monimutkaisempaa hallinto-organisaatiota, joka ei ainakaan laske sähkön hintaa.

Toivottavasti olen väärässä.

- ma 24. syyskuuta 2018 15.34.59

Mikä muuttuu, mikä säilyy?

Hienoja sanoja...lupauksia
"Hintoihin toiminnan tehostuminen vaikuttaa asiakkaiden eduksi, mutta hinta määräytyy markkinoilla aina monen tekijän yhteisvaikutuksesta."
Tuo MUTTA sana sitten määrää että sähköhinnat muuttuvat 1.10.2018.Sähkö kallistuu 8.5%.
Tuleekohan nyt tässä hynttyyt yhteen liitossa kannattava bisnes vain yhtiölle ja johtajille bonuksina.
Työttömänä alkaa tuo sähkölaskukin olla jo liian kallista...

- ma 24. syyskuuta 2018 21.11.40

sähkön hinta

Sähkön hintaa on korotettu aina kun on liian kuivaa tai liian märkää. Olennaistahan sähkölaskussa ei kuitenkaan ole sähkön hinta vaan sähkön siirto. Kuinkahan sähkönsiirtohintojen käy tässä voimien yhdistämisessä?

- ti 25. syyskuuta 2018 07.35.01

Mökin siirtomaksu

Joko tuo siirtomaksu voidaan maksaa yhdessä erässä Muuruvedeltäkin, kun Savon Voima yhdistyy Kuopion Energiaan.Laskutus varmaan kehittyy!

- to 18. lokakuuta 2018 21.24.58

Siirtomaksujen yhdistäminen

Miten käy siirtomaksujen? Alueellisesti yhtiössä on erilaisia verkkoja ja varmaankin erihintaisia siirtomaksjua. Tuleeko yhtiölle sama siirtomaksu?

- to 18. lokakuuta 2018 21.36.38