Väre on arjen palveluyhtiö – Sen tuntee edelleen

26.11.2018, klo 09:04

Uuden ajan energiapalveluyhtiö Väre aloittaa vuoden vaihteessa. Savon Voiman, Jyväskylän Energian, Kuopion Energian ja Lappeenrannan Energian yhteisyritys vastaa jatkossa näiden yhtiöiden sähköpalveluista siirtoa ja tuotantoa lukuun ottamatta. Palveluja tuottavat ja kehittävät tutut, alueensa hyvin tuntevat asiantuntijat. Sen tuntee edelleen, mutta entistä isommin ja valmiimpana toimialan muutoksiin.


Vaikka toiminta muuttuu paikallisesta valtakunnalliseksi, takana ovat edelleen tutut paikalliset omistajat ja ihmiset. Kuopion Energiastakin siirtyy asiantuntijoita jatkamaan työtään uuden nimen alle, Kuusinen painottaa. 


– Väre on arjen palveluyhtiö, Satu Kuusinen kuvaa tulokasta.

Jyväskylän Energian asiakkuusjohtajana työskennellyt Kuusinen on ollut rakentamassa Värettä alusta asti. Hän siirtyy Väreeseen ja vastaa myyntijohtajana uuden yhtiön markkinoinnista, kuluttajamyynnistä ja asiakaspalvelusta. 

Väreen valmisteluun on osallistunut asiantuntijoita kaikista neljästä omistajayhtiöstä. Yhteisenä tehtävänä on ollut luoda uuden ajan energiapalveluyritys, joka jo aloittaessaan on Suomen neljänneksi suurin sähkön myyjä. Tavoitteena on kasvu ja paikka kolmen suurimman joukossa Suomessa.

Uuden valtakunnallisen toimijan ja brändin kehittäminen paikallisia juuria kunnioittaen on kiehtova haaste.
– Tämä on huikea projekti, jossa saamme olla toteuttamassa unelmiemme energiayritystä alusta alkaen. Olemme edelläkävijöitä ja ylpeitä siitä, Kuusinen kertoo. 
– On mietitty yhdessä, mitä haluamme entisestä säilyttää, mitä parantaa ja mitä uutta voimme tuoda asiakkaille, jotta olemme kilpailukykyisempiä valtakunnallisesti.

Lähtökohtaisesti kotimainen Väre haluaa olla asiakkailleen läheinen arjen kumppani. Samalla se on ennakoiva edelläkävijä ja ennakkoluuloton yhteistyökumppanuuksiensa suhteen. Satu Kuusisen mielestä ala kaipaa myös kapinallisuutta ja joidenkin alan vanhojen toimintatapojen kyseenalaistamista sekä rohkeita kokeiluja uusien palvelujen kehittämisessä:
– Eihän se sähkö yleensä asiakkaita niin hirveästi kiinnosta, vaan heitä kiinnostaa eläminen, työ, perhe ja arjen sujuvuus. Se myös kiinnostaa, että millainen tulevaisuuden arki on ja miten arkiset asiat, kuten asuminen ja liikkuminen hoituvat. Näihin arjen asioihin liittyy tulevaisuudessa paljon muutoksia ja sen kehityksen me haluamme asiakkaille tehdä sujuvaksi.

 

Energiaa on käytettävä entistä fiksummin

Energiamarkkinoilla on meneillään isompi loikka kuin Suomen sähkömarkkinoiden vapautuessa kilpailulle pari vuosikymmentä sitten. Murros ei ole ollut valittavissa vaan väistämätön seuraus maailmanlaajuisesta tarpeesta ehkäistä ilmaston lämpenemisestä johtuvia peruuttamattomia vaikutuksia elinoloihin maapallolla. 

Päästöttömät energiamuodot – tuulivoima ja aurinkoenergia – ovat kehittyneet nopeasti ja niiden hinnat ovat laskeneet jyrkästi. Niitä vain ei ole joka hetki saatavilla, joten tarvitaan vielä uusia ratkaisuja energian varastointiin, joustoja kulutukseen sekä huomaamattomia keinoja kulutuksen ohjaamiseen kokonaisuuden kannalta järkevästi. 

Kun energiaa on sekä tuotettava että kulutettava entistä fiksummin, syntyy markkinoille myös uusia ratkaisuja. Kuluttajilla on tässä entistä keskeisempi rooli, mikä onnistuu vain, jos osallistuminen tehdään helpoksi valmiilla palveluilla.

 

Asiakkaat mukaan palvelukehitykseen

Väre on ketterä toimija markkinoilla, joilla uusien mahdollisuuksien tuominen palveluina asiakkaille on tärkeää. Yhteisen palveluyhtiön julkistamisen jälkeen viime kesänä selvitettiin avoimella asiakaskyselyllä osakasyhtiöiden asiakkaiden odotuksia ja tunnelmia. 

– Tavoitteemme on todella oppia tuntemaan asiakkaamme paremmin, ja siinä meillä on vielä paljon parantamisen varaa. Kysely oli vasta ensimmäinen askel, Satu Kuusinen arvioi.

Kyselyyn saatiin noin 1700 vastausta ja lähes 800 vastaajaa ilmaisi kiinnostuksensa osallistua jollakin tavalla uuden yhtiön palvelukehitykseen.
– Olemme tästä todella kiitollisia ja aiomme tähän avuntarjoukseen tarttua heti, kun saamme toiminnan käynnistettyä, Kuusinen sanoo.

Kysely kertoi vastaajien myönteisistä odotuksista ja antoi tietoa aktiivisten asiakkaiden mielenkiinnon kohteista. Esimerkiksi aurinkoenergia ja sähköautot kiinnostavat, mutta jäävät käytännössä monelle vielä haaveeksi. Väreessä halutaan madaltaa kynnystä niiden käyttöön. Samoille apajille pyrkii tosin moni muukin yritys, jopa ihan eri aloilta. Myös Väreen palveluvalikoima kasvaa yli entisten toimialarajojen, mikä edellyttää aivan uutta osaamista.

– Enää ei kilpailla vain energiayhtiöiden kesken, vaan monien muidenkin toimijoiden kanssa. Samaan aikaan kuluttajien ja yritysasiakkaiden odotukset palveluista muuttuvat entistä vaativammiksi, Satu Kuusinen toteaa.

Väreen omistajayhtiöiden nykyiset asiakkaat saavat uudesta yhtiöstä tarkempaa tietoa loppuvuoden aikana. Sähkösopimukset siirtyvät Väreeseen automaattisesti vuoden vaihteessa. Aluksi lasku tulee vanhalta tutulta yhtiöltä, mutta keväällä laskutuskin sujuu uudella nimellä. Pitkin vuotta tulee tarjolle uusia palveluja ja entistä monipuolisempia etuja.

 

Faktat: 

– Sähkösopimukset siirtyvät uuteen yhtiöön entisin ehdoin 1.1.2019.
– Väreen asiakaspalvelu alkaa 2.1.2019.
– Sähkönsiirron ja kaukolämmön palvelut pysyvät Kuopion Energiassa.
– Väreen kotipaikka on Kuopio ja muut toimipisteet Jyväskylässä ja Lappeenrannassa.
– Toimitusjohtajana on 1.9.2018 alkaen toiminut Juha Keski-Karhu.
– Kuopion Energian Online- ja Nokkela -verkkopalvelut säilyvät nykyisillä sähkönmyynnin asiakkailla 30.4.2019 saakka. 
– 1.5.2019 alkaen sähköasiakkailla on käytössä Väreen vastaava palvelu, johon on rekisteröidyttävä ennen sen käyttöönottoa.
– Nokkela on edelleen käytettävissä 30.4.2019 jälkeen niillä sähköasiakkailla, joilla on verkkopalvelusopimus Kuopion Sähköverkko Oy:n kanssa.

 

Teksti: Tiinu Wuolio
Kuva: Kari Vesterinen

 

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Nokkela-verkkopalvelu

Onko tuleva Väre- verkkopalvelu näytöltään/toiminnoiltaan, kuin nykyinen Nokkela, vastaavuus ei tarkoittane täysin samanlaista?

- ti 27. marraskuuta 2018 10.43.37

Vastaus: Nokkela-verkkopalvelu

Väreen Väppi on vastaava palvelu kuin Nokkela. Toki ei täysin samanlainen.
T. Kuopion Energia/Satu

- ti 27. marraskuuta 2018 14.39.08

Ei niin Nokkela...

Kaipa Väreen vastaava palvelu on sentään vähän parempi kuin Nokkela, joka on alusta asti ollut raakileen oloinen käytettävyydeltään ja visuaaliselta ilmeeltään.

- ti 27. marraskuuta 2018 18.28.09