Moottori lämpimäksi ennen käynnistystä

20.10.2017, klo 13:04

Pikkupakkaset ovat saapuneet ja on aika miettiä, milloin kannattaa esilämmittää moottoria moottorinlämmittimellä. Lämmittäminen kannattaa aloittaa, kun lämpötila valahtaa pakkaselle, mutta liian kauaa moottoria ei kannata lämmittää.


Esilämmitetystä autosta tulee mahdollisimman vähän pakokaasuja omaan ja esimerkiksi koulun tai päiväkodin pihaan. Lisäksi liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomia ja matkustamo lämmin.

Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittimen harkitsematon käyttö syö säästöjä.

Älä lämmitä liian pitkään

Jos moottorin lämmitin on päällä liian pitkään, tulee lämmittämisestä turhaa energiankulutusta ja osa lämmitykseen käytettävästä sähköstä menee hukkaan. Sopiva esilämmitysaika kannattaa säätää ulkoilman lämpötilan mukaan ajastimella tai etäohjauksella.

Uudemmissa automalleissa esilämmitystä ei taloudellisessa mielessä tarvita yli 0 °C lämpötiloissa, sillä bensiinimoottoritekniikan kehittymisen, ja myös moottorien koon pienentämisen myötä moottoreiden kylmäkäytön energiatehokkuus on parantunut.

Jos kuitenkin kylmäkäynnistyksen jälkeen käytetään paljon auton omia sähköisiä lämmittimiä, kuten istuinlämmittimet, tuulilasin lämmitin ja takalasinlämmitin, polttoaineenkulutus voi nousta selvästi verrattuna esilämmitettyyn autoon.

Lähipäästöt vähenevät

Moottorin esilämmitys vähentää myös lähipäästöjä sekä moottorin kulumista ja parantaa liikenneturvallisuutta nopeuttamalla auton sisälämmitystä. Tämä vähentää ikkunoiden huurtumista.

Keski-ikäisissä, noin 10 vuotiaissa ja vanhoissa automalleissa esilämmityksen käyttäminen kannattaa myös kustannussäästöjen vuoksi. Uusissakin autoissa esilämmitys on varsinkin kovilla pakkasilla edullisempi vaihtoehto kuin auton omien sähköisten lämmittimien käyttäminen.

Ei yli kahta tuntia

Sisätilanlämmitintä ei kannata pitää päällä yli kahta tuntia. Sähköisten esilämmittimien lyhyemmät ajat viittaavat lohko- ja letkulämmittimiin, pitemmät säteilylämmittimiin.



Käyttöolosuhteissa saatujen kokemusten perusteella raskaan ajokaluston esilämmitysajat saadaan kertomalla yllä olevan taulukon luvut 1,5-2,0:lla.

Muista nämä!

  • Polttoainetoiminen lämmitin kuluttaa akkusähköä. Akun varaustila alenee hiljalleen, jos ajetaan pääosin lyhyitä matkoja. Akun tyhjenemisen voi helpoiten estää joko ajamalla esilämmityksen jälkeen vähintään yhtä kauan kuin polttoainetoiminen lämmitin on ollut päällä tai käyttämällä esilämmityksen aikana erillistä akun ylläpitolaturia.
  • Polttoainelämmitintä käytettäessä lämmityslaite kannattaa ajon päätteeksi säätää täydelle teholle 20-30 sekuntia ennen moottorin sammuttamista. Säädä myös puhallin 1- tai 2-teholle. Näin varmistat ilman kierron esilämmityksen aikana ja sisätilat lämpenevät hyvin.
  • Akkuvaraajan käyttö parantaa myös auton käyttövarmuutta ja pidentää akun kestoikää talviolosuhteissa.


Kylmäkäytön vähentäminen kannattaa!

  • Häkä-, hiilivety- ja typenoksidi- ja hiukkaspäästöt alenevat. Hiukkaspäästöt vähenevät erityisesti suoraruiskutteisissa bensiiniautoissa ja niissä dieselautoissa, joissa ei ole hiukkassuodatinta eli suurin osa Euro 4- ja sitä vanhemmista dieselautoista).
  • Liikenneturvallisuus ja matkustusmukavuus paranevat, koska esilämmitetty moottori tuottaa nopeammin lämpöä matkustamoon.
  • Ei tarvita tyhjäkäyntiä moottorin lämmittämiseksi.
  • Moottorin kuluminen vähenee ja käynnistyvyys kovilla pakkasilla paranee.
  • Jos flexfuel-autossa käytetään korkeaseosetanolia (E85), esilämmitetty auto käynnistyy myös kovilla pakkasilla.
  • Dieselautojen hiukkassuodattimen tukkeutumisriski pienenee.
  • Hybridiautossa esilämmitys vähentää polttomoottorin käyntiaikaa. Lataushybridiä voidaan ajaa enemmän verkosta ladatulla sähköllä, koska moottori ei käy turhaan.

    Kuva: Scanstockphoto

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi: