Meidän tärkein työkalu – kaukolämmön sopimusehdot

26.04.2018, klo 13:43

Sopimusehdot ovat vähän kuin tietokoneen käyttöjärjestelmän käyttöohjekirja: oikein hyvää iltalukemista, jos on nukahtamisvaikeuksia. Siitä huolimatta, ne ovat ”meidän tärkein työkalu”, sanoi esimieheni.

Työskentelen kaukolämmön myynti- ja markkinointitiimissä, joten tämä pitää kyllä paikkansa. Ehdot ovat arvokas apu arjessa ja niitä luetaan säännöllisesti. Mitä, milloin, kuka, miten? Sopimusehdot ohjaavat työtämme. Onneksi ehdoissa on selkeät otsikot ja numeroidut kohdat, jotta helposti löytäisi etsimänsä. Ja vaikka teksti onkin jaettu otsikoiden alle, aina ei heti löydä etsimäänsä. Minä sentään luen niitä työkseni. En päivittäin, koska suurin osa hommista hoituu jo rutiinilla. No, nyt ne ehdot ovat menossa uusiksi, meneekö rutiinitkin? Nähtäväksi jää.

Kaukolämpöyrityksissä käytettävät sopimusehdot eivät ole täsmälleen samat joka yrityksessä. Energiateollisuus ry on tehnyt suosituksen kaukolämmön sopimusehdoiksi, mutta yritykset käyttävät niitä pääsääntöisesti pohjana omille sopimusehdoilleen. Esimerkiksi Kuopion Energialla on omia sävyjä ehdoissa oman toimintatapamme vuoksi. Jos joku väittää yleisesti, että kaukolämpöyhtiöt tekevät näin tai noin, kannattaa tarkistaa asia yhtiön sopimusehdoista. Yhtiöiden välillä voi olla oleellisiakin eroja. Kuten esimerkiksi liittymismaksun palautuksessa: palautetaanko vai eikö palauteta - kas, siinäpä kysymys. Asiakkaan näkövinkkelistä hänen tärkein ohjenuoransa on oma lämpösopimus. Vasta kakkosena tulevat sopimusehdot.

Sopimusehdot ovat pääsääntöisesti niin kuivaa luettavaa, että harvoinpa niitä jaksaa ajatuksella lueskella esim. netin ostotilanteessa. Joskus kyllä kannattaisi, tämänhän me tiedämme. Vaan tuleeko luettua? Tiedätkö mihin kaikkeen olet sitoutunut sopimusta tehdessäsi ja mitä toiselta sopijapuolelta voi odottaa?

Tällä hetkellä voimassa olevat Kuopion Energian sopimusehdot ovat tulleet voimaan 1.1.2017 ja seuraavia odotellaan 1.6.2018 alkaviksi. Toimintaympäristö on muuttunut erityisesti etäluennan ja sähköisten palveluiden kehittyessä niin, että ehtojakin on pitänyt päivittää. Lisäksi kilpailu on saanut aikaan positiivista pöhinää hinnoittelussa ja lämmön myynnissä yleisestikin. Asiakkaalta ja lämmönmyyjältä odotetaan vuorovaikutusta enenevässä määrin.

Lämmönmyyjän pitää jatkossa ilmoittaa asiakkaan luona tehtävistä töistä etukäteen. Lämmönmyyjä opastaa ja neuvoo asiakasta energiatehokkuus- ja lämmönkäyttöasioissa. Asiakas pitää lämmönjakohuoneensa siistinä, valoisana, turvallisena ja poissa varastokäytöstä, jotta työnteko siellä olisi mahdollisimman helppoa ja turvallista. Asiakas pitää yhteystietonsa ajan tasalla ja ilmoittaa lämmönmyyjälle, jos aikoo sulkea kaukolämmön pääsulut. Ja niin edelleen…

Kaukolämmön sopimusehdot löytyvät Kuopion Energian nettisivuilta. Hyvää yötä ja kauniita unia!

Kuopion Energia Oy

Sanna Uura

Energia-asiantuntija, kaukolämpö

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi: