Kaukolämmön asiakastyytyväisyystutkimuksessa 2. sija: Vahvuuksina luotettavuus, paikallisuus ja asiakaspalvelu

21.02.2020, klo 10:29

Kuopion Energian asiakastyytyväisyys on pysynyt varsin hyvällä tasolla, vaikka myös kehitettävää löytyy.


Kiinteistöalan ammattilainen Jouni Nissilä arvostaa Kuopion Energian asiantuntemusta ja hyvin paketoituja lisäpalveluja. Reima Lassila on tyytyväinen yhteistyöhön älylämmityksen pilottihankkeessa.


Arviot ovat kautta linjan toimialan keskiarvoa parempia, mutta tyytyväisyyden taso on hivenen laskenut lämmönjakelun häiriöttömyydessä ja yrityskuvan nykyaikaisuudessa.

– Viimeisen vuoden aikana meillä ollut aiempaa enemmän jakeluhäiriöitä, joten tulos on ymmärrettävä, kaukolämpöjohtaja Reima Lassila toteaa.

Tutkimusyhtiö IROResearch selvitti toimialajärjestön toimeksiannosta kaukolämpöyhtiöiden asiakastyytyväisyyttä puhelinhaastatteluilla.  Kuopion Energialta haastateltiin 150 asiakasta marraskuussa 2019.

– Yhtiön vahvuusalueita ovat edelleen lämmönjakelun häiriöttömyys sekä yhtiön luotettava paikallinen yrityskuva. Kuopion Energian kanssa asioineet arvioivat erittäin myönteisesti asiakaspalvelun ja henkilöstön toimintaa, ystävällisyyttä ja tavoitettavuutta sekä korjaustoimien nopeutta, Lassila kertoo.

 

Tulokset vaikuttavat kehittämisen painopisteisiin

Toiminnan kehittämiskohteiksi vastaajat ovat nähneet joustavuuden, asiakaskeskeisyyden ja ympäristöystävällisyyden. Viimeksi mainittuun Kuopion Energia on viime vuosina kuitenkin panostanut paljon. Jatkuvassa seurannassa olevia päästöjä on pienennetty merkittävästi ja samaan aikaan biopolttoaineiden osuus energiatuotannossa on kasvanut jo 60 prosenttiin.

Vaikka arvosana yrityksen viestinnästä on kokonaisuutena hyvä, se saisi asiakkaiden mielestä olla kiinnostavampaa.

– Meidän pitää pystyä kertomaan asiakkaille tärkeistä asioista heidän näkökulmastaan entistä kiinnostavammin, Lassila myöntää.

Reima Lassila haluaa kiittää jokaista, joka on antanut aikaansa vastatakseen tutkimukseen. Tutkittua tietoa tarvitaan toiminnan kehittämiseen ja oikeiden kehittämisen painopistealueiden tunnistamiseen.

– Avoimista kommenteista saamme tietoa vastausten taustoista ja yleisnäkemystä siitä, mistä kenkä eniten puristaa. Toimitusvarmuus ja kilpailukykyiset hinnat ovat asiakkaille tärkeimmät ulottuvuudet, mutta myös ympäristöasiat kiinnostavat aiempaa enemmän, Lassila tiivistää johtopäätökset.


Kiinteistöalan ammattilaisena Jouni Nissilä on tyytyväinen Kuopion Energian palveluihin, joihin kuuluu hyviä valmiita ratkaisuja esimerkiksi aurinkoenergiaan tai sähköauton latauspisteiksi.

Tärkeintä on toimitusvarmuus

Tekman Tuen toiminnanjohtaja Jouni Nissilä on kiinteistöalan ammattilaisena tavallista paremmin perillä siitä, mitä asiakas voi energiayhtiöltään odottaa. Vuokraus- ja isännöintipalveluja tarjoavan Tekmanin hoidossa on Kuopiossa noin 500 opiskelija- ja nuorisoasuntoa sekä kiinteistö- ja asunto-osakeyhtiöitä, joten hyödyt energiayhtiön asiantuntemuksesta tuntuvat kokonaisuudessa.

Nissilä arvostaa mahdollisuutta valmiiksi paketoituihin lisäpalveluihin, joita löytyy niin aurinkoenergian hyödyntämiseen tai sähköauton latauspaikkoihin.

Tekman Tuki kuuluu kuopiolaisten vuokranantajayhteisöjen sähkön hankintarinkiin ja on mukana Kuopion Energian älylämmityksen pilottihankkeessa.

– Kun lämmityksestä saadaan muun muassa asukkaiden lämpimän veden kulutusta ja säätietoja ennakoimalla säästöä, päästötkin vähenevät vastaavasti, Nissilä perustelee.

Kahdessa Tekmanin kohteessa on nyt huoneistokohtaiset seuranta-anturit, jotka ohjaavat lämmitystä. Tavoitteena on saada keinoälyn avulla nipistettyä kulutuksesta tinkimättä asumismukavuudesta. Koekäytössä oleva järjestelmä helpottaa työtä myös siirtämällä lämmön, sähkön ja vedenkulutuksen lukemat suoraan järjestelmään.

– Yhteistyö Kuopion Energian kanssa on ollut sujuvaa ja maanläheistä. Meidän näkökulmasta tärkeintä on toimitusvarmuus, sillä häiriön sattuessa palaute asukkailta on välitön, Nissilä sanoo.

Ongelmatilanteissa onkin tärkeää saada pian yhteys palveluntarjoajaan. Paikallisuutta Nissilä pitää myös kovana valttina. 

– Hintakin on tärkeä tekijä, mutta alalla kilpailu on sen verran kovaa, että erot näin isossa yksikössä ovat aika pienet, hän toteaa.

Tekman Tuki ry on perustettu 1960-luvun alussa tukemaan Savonia-ammattikorkeakoulun tekniikan opiskelijoiden asumista Kuopiossa. Tekman omistamissa opiskelija-asunnoissa asuu yli 300 opiskelijaa. Lisäksi Tekma-Isännöinti tarjoaa isännöinti-, vuokraus- ja valvontapalveluja Pohjois-Savon alueella. Asiakkaina on vuokrataloja, asunto-osakeyhtiöitä sekä liike- ja teollisuuskiinteistöjä.


Teksti: Tiinu Wuolio
Kuvat: Jape Tiitinen

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi: