Haluatko kuulla hyvän jutun?

23.09.2019, klo 11:03

Suosittujen podcastien sisällöt vaihtelevat noloista treffimokista hyytäviin rikostarinoihin.



Podcasteista, verkossa julkaistavista äänitiedostoista, on tullut osa arkeamme.

Podcasteja on helppo kuunnella älypuhelimella muiden toimien ohessa, vaikkapa kotitöitä tehdessä, koiraa ulkoiluttaessa tai autossa.

Toisaalta mielenkiintoiset tarinat eivät vaadi oheistoimintoja. Podcastia voi keskittyä kuuntelemaan missä ja milloin vain.

RadioMedian viime vuonna tekemän tutkimuksen mukaan liki 40 prosenttia 15–29 vuotiaista ja 35 prosenttia 30–44 -vuotiaista on kuunnellut podcasteja kuluneen kuukauden aikana. Pisimpään podcastien parissa käyttävät aikaa kuitenkin 45–54 -vuotiaat, jotka kuuntelevat podcasteja viikossa jopa puolitoista tuntia.

Luvut eivät ole ainakaan laskemaan päin.

 

Viihde vie

Podcastien tarjonta on lisääntynyt ja sisällöt ovat monipuolistuneet. Aiheet ulottuvat ihmiskunnan tulevaisuudesta treffien nolojen tilanteisiin, eettisestä sijoittamisesta hyytäviin rikostarinoihin. Oma lukunsa on podcast-sarja, jossa Star Wars -elokuvien tapahtumia käydään läpi minuutti minuutilta.

Nelonen Median sisältöjohtaja, Supla-podcast-alustasta vastaava Johannes Saukko kertoo, että keskeinen trendi on kiinnostavien henkilöiden ympärille tehdyt podcastit. Suplan hittejä ovat esimerkiksi Jaajo Linnonmaan ja Anni Hautalan Aamulypsy-radio-ohjelman podcast, vaikuttajapodcast Pyjamabileet, tubettajatähti Mmiisasin Parisuhdekriisi ja jääkiekko-teemainen Total Hockey Forever.

– Monipuolisuutta tulee myös siitä, että aiheet rajataan nykyään entistä tarkemmin. Kaikesta ei kerrota kaikkea, vaan johonkin yksittäiseen aiheeseen voidaankin sukeltaa tosi syvälle, Saukko pohtii.

Podcast-alusta RadioPlayn tuotepäällikkö Kirsi Takala arvioi, että Suomessa suosituimpia ovat viihteelliset sisällöt. RadioPlayn tämän hetken kuunnelluin podcast on näyttelijä Antti Holman Auta Antti!; hyvin ovat pärjänneet myös esimerkiksi Huorapuutarha (rikos), Kimanttia (NHL) ja Perho & Pääskysaari (Lifestyle).

– Aihealue voi olla rikos, ystävyys, urheilu, kirjallisuus tai mikä muu tahansa, mutta suosituimmat sarjat ovat viihteellisiä. Odotamme edelleen vakavamman asiasisällön aaltoa. Yksittäisenä genrenä rikos toimii hyvin ja se kerää kuuntelijoita niin miehissä kuin naisissakin. Myös tietyt lifestyle-sarjat vetävät ja niissä aiheet voivat vaihdella paljonkin.

Podcastien kukoistusta selittänevät osaltaan myös alhaiset tuotantokustannukset. Podcasteja ei tehdä kovalla rahalla, vaan hyvillä ideoilla, persoonilla ja persoonallisella tyylillä.

– Kun kenttä monipuolistuu ja kasvaa, niin podcastien tekninen laatu ja sisällön konseptointi näyttelevät kuitenkin yhä isompaa roolia. Tekijät joutuvat miettimään, että riittääkö haastattelu- tai ystävykset jutustelevat -tyyli esittämään toivotun sisällön erottuvalla tavalla, Takala huomauttaa.

 

Myös järjestöt ja yritykset innostuneet

Suomessa suuria podcast -alustoja ovat muun muassa Yle Areena, Supla ja RadioPlay. Myös esimerkiksi Spotify on lisännyt viime aikoina merkittäväsi podcast-tarjontaansa.

– Myös yhä useammat eri tahot – mediat, yritykset, järjestöt, yksityishenkilöt – julkaisevat podcasteja, ja markkinoille on tullut jopa podcasteihin keskittyviä tuotantoyhtiöitä, Takala kertoo.

Yksi asia on kuitenkin vielä ratkaisematta.

Jos kuuntelijaa kiinnostavat vaikkapa perhokalastusaiheiset podcastit, niin hän ei löydä niitä keskitetysti yhdellä haulla ja yhdestä paikkaa, vaan etsintöjä kannattaa tehdä eri alustoilta.


Kuulokkeet käytön mukaan

Podcasteja kuunnellaan yleisimmin älypuhelimella ja kuulokkeilla. Mutta minkälaiset ovatkaan hyvät kuulokkeet?

Myyntipäällikkö Toni Kiekkinen Gigantista muistuttaa, että kuulokkeita hankkiessa kannattaa miettiä, millaisissa tilanteissa musiikkia tai vaikkapa podcasteja kuuntelee.

–Urheilukäyttöön sopivat parhaiten tarkoitukseen suunnitellut, hieltä ja kosteudelta suojatut nappikuulokkeet.

– Mikäli taas käyttää kuulokkeita paljon julkisissa liikennevälineissä tai muissa paikoissa, missä on taustahälyä, niin paras vaihtoehto ovat kuppimalliset vastamelukuulokkeet.

Pohdittavaksi nousee kuitenkin myös se, kuinka paljon kuulokkeisiin haluaa investoida ja miten hyvää äänentoistoa loppujen lopuksi tavoittelee. Musiikin tosiharrastajalle hifi-ääni voi olla must; satunnaiselle podcastien kuuntelijalle se ei aina ole välttämättömyys.

Edullisimmat langalliset nappikuulokkeet, joille ei ehkä kannata odottaa kovin pitkää ikää, maksavat noin 10–20 euroa.

Laadukkaammissa, langattomissa ja korviin hyvin istuvissa urheilukuulokkeissa hintahaitari on noin 80–200 euroa.

Laadukkaimmat ja kalleimmat vastamelukuulokkeet maksavat noin 300–400 euroa. Vastamelu tarkoittaa ominaisuutta, jossa kuulokkeen mikrofoni tai mikrofonit havaitsevat ulkopuolelta tulevan melun ja kuuloke tuottaa melua vaimentavan korjaussignaalin.

Toisaalta monelle käyttäjälle myös edullisemmat 50–100 euroa maksavat kuppimalliset kuulokkeet ilman vastameluominaisuutta ovat aivan riittävän hyvä ratkaisu.

Yleisesti kuulokkeissa suunta on kohti bluetoothia ja langattomuutta, mikä lisää käytön mukavuutta.

– Kaikissa uusissa puhelinmalleissa ei nykyään välttämättä edes ole kuulokeliitäntää.

Mikäli tarkoituksena on puhua kuulokkeiden kautta paljon myös puheluita, niin kannattaa tarkistaa, kuinka hyvät mikrofonitoiminnat laitteessa on.

Jollekin tärkeä ominaisuus voi olla myös kuulokkeiden akun kesto.

– Jos mahdollista, niin kuulokkeita kannattaa kokeilla liikkeessä. Tärkeää on, että kuulokkeet istuvat hyvin päähän, Kiekkinen vinkkaa.


Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Vilma Töyräs



Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi: