Autot parkkiin ilman kuljettajaa

22.08.2019, klo 11:12

Automatisoitu ajaminen eli ilman kuljettajaa liikkuvat autot ovat tulevaisuutta. Nyt tällä tiellä on päästy askel eteenpäin, kun Euroopassa on saatu lupa ensimmäiselle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle.

Saksalaiset yritykset Bosch ja Daimler ovat saaneet viranomaisilta luvan automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle Mercedes-Benzin museossa Stuttgartissa. Pysäköintipalvelua käytetään älypuhelinsovelluksella eikä se vaadi turvakuljettajaa. Tämä tekee siitä maailman ensimmäisen täysin ilman kuljettajaa toimivan pysäköintijärjestelmän, joka on hyväksytty virallisesti jokapäiväiseen käyttöön.

Ajamisen automaatioastetta kuvaavalla SAE-asteikolla järjestelmä on tasolla neljä, eli ajoneuvo voi liikkua ilman kuljettajaa maantieteellisesti rajatulla alueella. (SAE, Society of Automotive Engineers)

- Automatisoitu ajaminen ja pysäköinti ovat tulevaisuuden liikkumisen tärkeitä rakennuspalikoita. Pysäköintijärjestelmä näyttää miten pitkälle olemme jo päässeet tällä kehityspolulla, sanoo Robert Bosch GmbH:n hallituksen jäsen Markus Heyn.

- Viranomaishyväksyntä tasoittaa tietä automatisoiduille pysäköintipalveluille kaikkialla maailmassa, sanoo johtaja Michael Hafner, joka vastaa ajoteknologoista ja automaattisesta ajamisesta Daimler AG:lla.


Tärkein yhteinen tavoite turvallisuus

Koska automatisoidulle ajamiselle ei ole ollut virallista hyväksymisprosessia, paikalliset viranomaiset ovat valvoneet projektia yhdessä saksalaisen sertifiointilaitoksen TÜV:n kanssa. Heidän tavoitteensa oli arvioida pysäköintihallissa käytettävän teknologian käytön turvallisuutta.

Tuloksena on syntynyt kattava turvallisuuskonsepti, jonka testaus- ja hyväksyntäkriteerejä voidaan hyödyntää tämän pilottiprojektin jälkeenkin. Konseptissa kehittäjät muun muassa määrittelivät, miten automatisoitu ajoneuvo havaitsee jalankulkijat ja muut autot kulkureitillään ja pysähtyy luotettavasti kohdatessaan esteen.

Teknologia automatisoidun ajamisen taustalla

Automatisoitu pysäköintipalvelu ei kaipaa kuljettajaa: Aja auto pysäköintihalliin, hyppää autosta ulos ja passita auto pysäköintipaikalle yhdellä älypuhelimen ruudun napautuksella. Kun kuljettaja on poistunut pysäköintihallista, auto ajaa omalle paikalleen ja pysäköi itsensä. Myöhemmin auto palaa samaan paikkaan samalla tavalla.

Tämä prosessi pohjautuu Boschin älykkään pysäköintihalli-infran ja Mercedes-Benzin autoteknologian yhteispeliin. Boschin sensorit valvovat ajoväylää ja sen ympäristöä ja tuottavat tiedon, jota ajoneuvon ohjaaminen vaatii. Autossa oleva teknologia muuttaa infrastruktuurin antamat käskyt ajotoimenpiteiksi. Näin autot voivat jopa ajaa itsenäisesti pysäköintihallissa ramppeja pitkin ylös ja alas kerrosten välillä. Jos sensorit havaitsevat esteen, ajoneuvo pysähtyy välittömästi.

Huipennus vuosien työlle

Bosch ja Daimler ryhtyivät kehittämään täysin automatisoitua pysäköintiä vuonna 2015. Tämän tuloksena kesällä 2017 yritykset esittelivät Mercedes-Benzin museon pysäköintihallissa Stuttgartissa yleisölle pilottiratkaisunsa: automatisoidun, todellisissa olosuhteissa toimivan pysäköintipalvelun, joka toimi sekä ilman kuljettajaa että kuljettajan kanssa. Tätä ensi-iltaa seurasi intensiivinen testausvaihe. Vuodesta 2018 lähtien museon kävijät ovat voineet käyttää pysäköintipalvelua koulutetun turvallisuushenkilön ohjeistamana.

Pilottiprojektin yksi osa-alue käsitti ajoneuvojen valaistuskonseptien testausta. Turkoosi valaistus tarkoittaa, että ajoneuvo on automatisoidun ajamisen tilassa ja informoi ohikulkijoita ja muita tienkäyttäjiä, että ajoneuvo ajaa itsenäisesti. Näiden testien tuloksia käsitellään hiljattain julkaistussa SAE-standardissa 3134. Virallisen ja lopullisen viranomaishyväksynnän saaminen on merkittävä virstanpylväs Boschille ja Daimlerille: Pian kiinnostuneet voivat kokea innovatiivisen pysäköintipalvelukokemuksen Mercedes-Benzin museon pysäköintihallissa kokonaan ilman turva-kuljettajan apua.

Itse ajavat autot tulevaisuutta?

Autot tullevat liikkumaan tulevaisuudessa ilman kuljettajaa. Tulevaisuuden suunnitelmissa kuluttajat vain tilaavat itselleen auton, jolle kerrotaan minne haluavat mennä. Auto tulee noutamaan kyytiä tarvitsevat, jotka nousevat kyytiin ja auto vie heidät minne haluavat. Kehityksessä ollaan jo melko pitkällä ja Saksassa luvan saanut pysäköintilaitos on askel eteenpäin automatisoidussa ajamisessa.

Nyt kaduilla ja teillä saattaa nähdä kehitystyössä mukana olevia autoja, jotka liikkuvat automaattisesti, mutta niissä on edelleen sisällä kuljettaja, joka valvoo toimintoja.  Suomessakin on jo kokeiltu muun liikenteen seassa itse liikkuvia autoja. Esimerkiksi HAMKin Hämeen ammattikoulun kampuksella liikkuu itseohjautuva Gacha-pikkubussi. Tämä ilman kuskia liikkuva sähköbussi on suomalaisen Sensible4-yrityksen ja japanilaisen MUJIn yhteistyön tulos. Sensible4:n tavoitteena on kehittää Suomen oloihin soveltuvia autonomisia ajoneuvoja.

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi: